آموزش های کاربردی

چگونه قارچ سمی کلاهک مرگ (آمانیتا) را بشناسیم؟

گام ۱ – تشخیص قارچ سمی کلاهک مرگ

برای تشخیص این نوع قارچ سمی، ابتدا به ساقه ی قارچ نگاه کنید. رنگ ساقه ی قارچ سمی باید مایل به سفید و اندازه ی آن حدود ۱۵ سانتی متر (۶ اینچ) با پیاز بزرگ،گرد و سفید باشد.

کلاهک قارچ را اندازه بگیرید و به دنبال رنگ های سبز یا زرد باشید. کلاهک قارچ باید حدود ۶تا ۱۵ سانتی متر (۲/۲۵ تا ۶ اینچ) عرض داشته باشد و رنگ آن می تواند سبز زیتونی ،سبز کم رنگ یا زرد و گاهی اوقات سفید و قهوه ای با یک یا چند تکه بافت پوششی نازک سفید رنگ باشد.

با کندن کمی خاک می توان پایه و ریشه ی قارچ را دید. قسمت پایینی ساقه ی قارچ شامل پیاز گیاه و پوشش جوانه ی آن است که اغلب در خاک واطراف درخت قرار گرفته است.پیاز قارچ در طول زمان ممکن است افتاده باشد یا از بین رفته باشد که در صورت نبود این پیاز قارچ می تواند باز هم جزو قارچ سمی آمانیتا باشد.

به لبه ی صاف و موج مانند کلاهک توجه نمایید. در گونه های جوان این نوع قارچ ها,شکل لبه ها محدب و به مرور با گذست زمان به حالت موج دار تبدیل می شود.

نوشته های مشابه

به شکاف های سفید و شلوغ پایین و زیر کلاهک قارچ نگاه کنید. قارچ سمی آمانیتا و دیگر گونه های سمی این نوع قارچ, دارای شکاف های سفید زیر کلاهک هستند که بصورت متراکم و کنار هم جمع شده اند. رنگ این شکاف ها و حفره ها راه دیگری برای این نوع قارچ های سمی از دیگر قارچ ها ی خوراکی میباشد. دیگر قارچ های خوراکی همانند Paddy Straw دارای شکاف های قهوه ای مایل به صورتی یا صورتی هستند که به مرور به قهوه ای تغییر رنگ پیدا می کنند.

برای تشخیص این نوع قارچ سمی از طریق تخم و بذر, قارچ را روی یک کاغذ تیره رنگ قرار دهید، طوری که قسمت زیرین کلاهک قارچ رو به پایین باشد. بگذارید قارچ به مدت یک شبانه روز در آن حالت بماند. تخم و بذرهای سفید رنگی از این قارچ روژ صفحه باقی می ماند, در حالی که از انواع دیگر قارچ ها نظیر Paddy Straw این تخم ها صورتی رنگ خواهد بود.

راه دیگر تشخیص از طریق بوی قارچ می باشد. بوی قارچ کلاهک مرگ، همانند بوی گلبرگ های گل رز می باشد. اگر از نظر فیزیکی قادر به تشخیص فیزیکی و شکل و ظاهر قادر به تشخیص این قارچ سمی نیستید, با بوی قارچ به راحتی به میتوانید این قارچ سمی را از دیگر گونه ها تمیز دهید.

گام ۲ – نکات و هشدار ها:

۱- قارچ سمی کلاهک مرگ در اواخر تابستان تا اواخر پاییز در مناطق جغرافیایی معتدل پیدا می شوند.
۲- اگر بطور اتفاقی از این قارچ خوردید, بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید. مصرف زیاد آب, توصیه می شود.
۳- منشا اید نوع قارچ ها را اروپا مژ دانند, جایی که درختان چوب پنبه بلوط و درختان بلوط رشد می کنند. از آنجا به آمریکای شمالی و آفریقای شمالی پخش شد و سپس به استرالیا و آمریکای جنوبی رسیده است.
۴- قارچ کلاه مرگ اغلب با قارچ خوراکی و بی خطر   اشتباه گرفته می شود. اگرچه ظاهر این دو نوع قارچ مشابه هم هست اما تفاوت هایی دارند که در این مقاله به آن اشاره شد.
مطالب و موضوعات دلخواه خود را در سایت ویکی چجور بخوانید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا