آموزش های کاربردی

چگونه قطعات موبایل را بشناسیم؟

گام ۱ – شناخت قطعات موبایل

برد موبایل شامل قطعات زیر است:

مقاومت:

مقاومت قطعه ای است که در یک مدار نصب شده و در مقابل عبور جریان الکتریسیته مقاومت می کند و به دو صورت SMD و LMD روی یک برد نصب می شود. بردهای موبایل از نوعی هستند که قطعات بر روی آن ها به صورت SMD نصب می شود یعنی به صورت قابل رویت متصل می شوند و نه نصب در عمق.انواع مقاومت های معمول که در بردهای موبایل استفاده می شوند را می توان به ترتیب زیر نام برد : مقاومت سرامیکی و مقاومت فیوزی.

خازن:

خازن قطعه الکترونیکی است که بین ولتاژ و جریان اختلاف فاز ایجاد می کند و نوعی صافی هنگام عبور جریان و ولتاژ از مدار نیز می باشد.خازن ها جریان DC را از خود عبود نمی دهند ولی جریان AC از آنها رد می شود. ساختار آن از دو صفحه رسانا تشکیل شده که در میان آن ها ماده دی الکتریک قرار می گیرد. انواع خازن های موجود در بردهای موبایل؛ خازن سرامیکی و خازن تانتانیوم هستند.

سلف:

سلف یک سیم پیچ است که هنگام عبور جریان خاصیت القایی از خود نشان می دهد. سلف به نوسانات جریان حساس است و شوک های مدار را دفع می کند. سلف های رنگ های مختلف دارند که در گوشی های متفاوت با هم فرق می کند.

دیود:

دیود یک قطعه یکسو ساز است و از کنار هم قرار دادن دو کریستال N و کریستال P حاصل شده است.این قطعه تنها از یک طرف جریان را عبور می دهد از این رو آن را نیمه هادی گویند. دیودها انواع مختلفی دارند: رکتیفایر یا دیود یکسوساز، LED یا دیود نورانی، دیود زنر و دیود مادون قرمز.

ترانزیستور:

ترانزیستورها در گوشی های موبایل نقش تقویت کننده ولتاژ، جریان و در حقیقت توان را دارند.این قطعات نیمه هادی هایی هستند که می توانند جایگزینی برای دیود باشند. در موبایل ها کمتر از دیود استفاده می شود. نقش اصلی ترانزیستورها تقویت کنندگی ، راه اندازی و سوئیچینگ مدار داخلی است.

رگولاتور:

ولتاژ در یک مدار توسط رگولاتور تنظیم می شود و در گوشی های موبایل نیز به همین ترتیب است.

IC یا آی سی

مدارات مجتمع را آی سی گویند. این مدارات مجتمع بسته به محل مورد استفاده می توانند وظایف مختلفی برعهده گیرند. آی سی های موبایل یا دوردیفه هستند یا چهار ردیفه.

بلندگو:

اسپیکر یا بلندگو قطعه مربوط به بخش صوتی موبایل است. بلندگو وظیفه تولید صوت از سیگنالهای الکترونیکی را بر عهده دارد. بلندگو قطعه ای است که درون خود مقاومت داخلی دارد و همین مقاومت وجه تمایز آن هاست. انواع بلندگو ؛ پایه دار، کابل دار و کابل دار قلع کاری شده اند.

میکروفن:

این قطعه صوت را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند و یکی دیگر از قطعات بااهمیت در گوشی های موبایل است. میکروفن نیز همانند بلندگو یک مقاومت داخلی دارد که در انواع مدل ها متقاوت است. میکروفن ها از نظر تکنولوژی ساخت به ۴ دسته تقسیم می شوند: زغالی که در تلفن های قدیمی رومیزی بکار می رفت،خازنی که در گوشی های تلفن همراه استفاده می شود و کریستالی و دینامیکی که در مدارات فرستنده که کیفیت بالایی نیاز دارند از ان بهره می گیرند.

باطری:

باطری هر گوشی تنها منبع انرژی در داخل آن است که اهمیت بسیاری دارد.جنس باطری از نیکل کادیوم است تا بتواند در برابر تعدد دفعات شارژ و دشارژ شدن دوام بیاورد. بهترین نوع باطری از جنس لیتیوم انتخاب می شود تا به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

بازر:

بازر نیز به بخش صوتی موبایل مربوط است.نوعی پخش کننده صوت است و زنگ موبایل را به صدا در می آورد.ساختار آن شبیه به بوق ماشین است. مولد صدای زیر می باشد و از ارتعاشات پولک و دیافراگم با نوسانات خازنی شنیده می شود. بازردونوع معمولی و هارمونیک است.

لرزاننده:

ویبراتور یا لرزاننده، برای تولید لرزش هنگام زنگ خوردن استفاده می گردد. لرزاننده ها یا با محور وسط هستند یا با محور کنار.

رابط کاربر:

جهت استفاده فرد کاربر با گوشی موبایل از این قطعات استفاده می شود که LCD، شماره گیر، کلید های خاموش و روشن و کنترل صدا، بلندگو و سایر قطعات این چنینی هستند. به اختصار آن ها را UIF می نامند. UIF ها را از لحاظ اتصال به برد به انواع زیر تقسیم بندی می کنند:

PAD ، فلت کیبل سوکتی ، فلت کیبل چسبی، فلت کیبل قلع کاری شده و کانکتوری.

صفحه کلید:

صفحه کلید قسمتی است که کاربر حروف و علائم و شماره ها را وارد گوشی می نماید. انواع آن کربنی، نیترات نقره و فلزی-پولکی می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا