رشد و توسعه فردی

راهنمای جامع و کامل برای بالا بردن اعتماد به نفس+ ۱۸ نکته مهم

 

فرد با اعتماد به نفس  چگونه فردی است؟

همه با حس درونی اعتماد به نفس متولد نمی شوند. اعتماد به نفس، یک کلمه قدرتمند و حتی یک احساس قدرتمندتر است. یک فرد با اعتماد به نفس: کاری را انجام می دهد که می داند درست است، حتی اگر مورد پسند نباشد، حاضر است ریسک کند، اشتباهات خود را می پذیرد و از آنها درس می گیرد، می تواند یک تعریف و تمجید را بپذیرد، خوشبین است

آیا می توانید زمانی را در زندگی خود به یاد بیاورید که احساس اعتماد به نفس داشته اید؟ حالا تصور کنید که بیشتر اوقات می توانید چنین احساسی داشته باشید. این احساس چه تأثیری بر سلامت و رفاه، شغل و روابط شما خواهد داشت؟

اعتماد به نفس نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه کمک می کند فرصت های بالقوه را غنیمت بشمارید، فرصت های بیشتری را انتخاب کنید و آن تغییر بزرگ را ایجاد کنید یا قدم بعدی را در زندگی و حرفه خود بردارید.

نوشته های مشابه

یک فرد با اعتماد به نفس تحسین برانگیز است. کسی که خود را باور دارد، یک رهبر عالی است. هیچ کس از رهبری که از خود مطمئن نیست پیروی نخواهد کرد.

 

اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا ارتباط فوری برقرار کنید و روابط ایجاد کنید. اعتماد به نفس چیزی نیست که دارید، چیزی است که خودتان ایجاد می کنید.  این مطلب را هم حتما بخوانید »  من از کجا بدانم که خودم مشکل اعتماد به نفس دارم؟ یادگیری اینکه چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید می تواند به شما کمک کند شریکی را جذب کنید که بتوانید یک رابطه سالم با او ایجاد کنید.

 

همچنین می تواند به شما در جستجوی فرصت های جدید کمک کند که رشد شخصی شما را تقویت کند.همچنین می توان با تظاهر به اعتماد به نفس، ذهن را فریب داد که به نوبه خود باعث “احساس” اعتماد به نفس می شود.

 

ُ

نکاتی برای ایجاد اعتماد به نفس

چند کار وجود دارد که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهید. برخی از آنها فقط تغییرات کوچکی در چارچوب ذهنی شما هستند. برخی دیگر باید مدتی طولانی‌تر روی آنها کار کنید تا آنها را به عادت‌هایی آشنا تبدیل کنید.

 

آنچه را که قبلاً به دست آورده اید، مرور کنید.

اگر باور داشته باشید چیزی به دست نیاورده اید، از دست دادن اعتماد به نفس آسان است. فهرستی از تمام چیزهایی که در زندگی خود به آنها افتخار می کنید، چه کسب نمره خوب در امتحان یا یادگیری موج سواری، تهیه کنید. لیست را در جلوی دید خود نگه دارید و هر زمان که کاری را انجام می دهید که به آن افتخار می کنید به آن اضافه کنید. وقتی اعتماد به نفس پایینی دارید، لیست را بیرون بیاورید و از آن برای یادآوری تمام کارهای عالی که انجام داده اید استفاده کنید.

 

به چیزهایی فکر کنید که در آنها مهارت دارید

همه افراد دارای قدرت و استعدادهایی هستند. مال شما چیه؟ تشخیص آنچه در آن مهارت دارید، و تلاش برای ایجاد آن چیزها، به شما کمک می کند تا به توانایی های خود اعتماد کنید.

 

برای خود چند هدف تعیین کنید

اهدافی را تعیین کنید و مراحلی را که برای رسیدن به آنها باید بردارید مشخص کنید. آنها نباید اهداف بزرگی باشند. آنها حتی می توانند چیزهایی مانند پختن کیک یا برنامه ریزی برای یک شب بیرون رفتن با دوستان باشند. فقط برخی از دستاوردهای کوچک را هدف قرار دهید که می توانید آنها را از لیست علامت بزنید تا به شما در به دست آوردن اعتماد به توانایی خود در انجام کارها کمک کند.

 

با خودتان صحبت کنید

اگر نظرات منفی در ذهنتان جاری شود و به شما بگوید که خوب نیستید، هرگز احساس اعتماد به نفس نخواهید داشت. به صحبت با خود فکر کنید و اینکه چگونه می تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. مانند بهترین دوست خود با خود رفتار کنید و خود را شاد کنید.

 

سرگرمی داشته باشید

سعی کنید چیزی را پیدا کنید که واقعاً به آن علاقه دارید. این می تواند عکاسی، ورزش، بافتنی یا هر چیز دیگری باشد! وقتی به اشتیاق خود دست یافتید، خود را متعهد کنید که آن را انجام دهید. به احتمال زیاد، اگر به یک فعالیت خاص علاقه مند هستید، به احتمال زیاد انگیزه بیشتری خواهید داشت و مهارت های خود را سریع تر می سازید.

با خودتان صادق باشید

یکی از مطمئن ترین راه ها برای از دست دادن اعتماد به نفس این است که سعی کنید شخص دیگری باشید. یکی از بهترین راه ها برای ایجاد اعتماد به نفس این است که: با خودت روراست باش.

وقتی می‌خواهی کسی باشی که نیستی، هر بخشی از وجودت در مقابلش مقاومت می‌کند. شما هر کس دیگری نیستید. تو هستی و هر چه بیشتر بتوانید بفهمید که چه کسی هستید و برای چه چیزی ارزش قائل هستید، قوی تر خواهید شد. وقتی از چیزی که هستید دور می‌شوید، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید زیرا “فقط شما نیستید”.

به آنچه شما را منحصر به فرد می سازد فکر کنید. آن را بنویسید. به این فکر کنید که برای چه چیزهایی ارزش قائل هستید و چه چیزهایی برایتان مهم است. اون رو هم بنویس

 

از مقایسه خود دست بردارید

هیچ چیز بیشتر از مقایسه خود با دیگران اعتماد شما را از بین نمی برد. به خصوص در حال حاضر، با وجود رسانه های اجتماعی فرصت فوق العاده ای برای قضاوت خود در برابر بسیاری دیگر! عدم اعتماد به نفس از شکافی در جایی که خود را می بینید و جایی که فکر می کنید باید باشید ناشی می شود.

مهارت های جدید به دست آورید

از آنجایی که اعتماد به نفس اغلب به طور مستقیم با توانایی ها مرتبط است، یکی از بهترین راه ها برای ایجاد اعتماد به نفس این است که مهارت ها یا تجربه های جدید به دست آورید. رشد مهارت ها به نوبه خود باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود. و لطفاً، همانطور که روی ایجاد مهارت ها و تخصص خود کار می کنید، فقدان کمال را با فقدان توانایی اشتباه نگیرید. هیچ کس کامل نیست. اما اگر یک استخوان کمال گرا در بدن خود دارید (مثل من)، می تواند باعث شود فکر کنید که فقط به این دلیل که بهترین نیستید، اصلاً خوب نیستید.

 

برای خود یک تشویق کننده پیدا کنید

بله، در حالی که می‌دانم اعتماد به نفس حالتی از درون است، شما همچنین می‌توانید با افرادی که انتخاب می‌کنید وقت خود را با آنها بگذرانید، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. تلاشی هماهنگ برای احاطه کردن خود با دیگرانی انجام دهید که باعث تشویق، مثبت‌اندیشی و الهام می‌شوند.

 عیب های خود را بپذیرید

این یک قانون جهانی است که هیچ کس در این دنیا بی عیب و نقص نیست. این عادت افراد موفق و با اعتماد به نفس است که اشتباهات خود را می پذیرند و سعی می کنند آنها را اصلاح کنند. زیرا وقتی سعی می کنید اشتباهات خود را پنهان کنید و شروع به بحث و جدل با فردی کنید که دلتنگی شما را برجسته می کند، نمی توانید فرد بالغی باشید. یک شخصیت کم خطا در واقع شخصیت عالی است. وقتی علناً به گناه خود اعتراف می کنید و سعی می کنید آن را اصلاح کنید، این اعتماد به نفس شما را به سطح بالاتری افزایش می دهد و همچنین یادگیرنده خوبی می شوید. اگر شخصی ایراداتی را در شخصیت شما برجسته می کند، ابتدا باید خودتان را تحلیل کنید و بررسی کنید که آیا درست می گوید یا نه. اگر حق با اوست، باید از او تشکر کنید و شروع به کار روی خودتان کنید تا آن خطا را از شخصیت خود حذف کنید.

هر چه زودتر عیب های خود را بپذیرید، سریعتر می توانید آنها را برطرف کنید. اما اگر اعتماد به نفس پذیرش عیوب خود را نداشته باشید، هرگز نمی توانید آنها را برطرف کنید و مردم با تصور اینکه شما فردی مغرور هستید، از شما دوری می کنند. مردم فکر می کنند که داشتن نقص یک توهین است، اما در واقع، این یک ذهنیت بسیار اشتباه است. پذیرش این عیوب فرصت طلایی برای پیشرفت به شما می دهد.

 

آمادگی جسمانی داشته باشید

آمادگی جسمانی برای همه بسیار مهم است زیرا زبان بدن بخش بصری شخصیت شماست. اگر زبان بدن شما مطمئن است، می توانید به طور خودکار با اطمینان صحبت کنید. اما زبان بدن ضعیف نشانه عدم اعتماد به نفس شماست. بنابراین، برای رسیدن به آمادگی جسمانی، باشگاه بهترین گزینه است.

آمادگی جسمانی و روحی جزئی از یکدیگر هستند. ورزش بهترین گزینه برای آمادگی ذهنی است. ورزش باعث تناسب اندام شما می شود و آمادگی جسمانی شما را از نظر روحی آماده می کند. وقتی از نظر بدنی آماده هستید، می توانید با اعتماد به نفس با شخص دیگری صحبت کنید. آمادگی جسمانی نوعی اعتماد به نفس استثنایی به شما می دهد.

شکست را در آغوش بگیرید

شکست مهم ترین بخش زندگی است. این طبیعت انسان است که ما شکست را نمی پذیریم. اما باید درک کنید که شکست بخشی از سفر است نه مقصد. شما باید شکست ها را بپذیرید. در اینجا می توانید از زندگی افراد موفقی که شکست ها را با اطمینان خاطر می پذیرند، انگیزه بگیرید.

وقتی شکست‌ها را می‌پذیرید، می‌توانید بر آن اشتباهات غلبه کنید و با انرژی بیشتری دوباره تلاش کنید و این شکست‌ها شما را تشویق می‌کنند تا با انرژی بیشتری کار کنید و موفق می‌شوید. به عبارت دیگر، پذیرش شکست به شما اعتماد به نفس مبارزه با آن شکست را می دهد و از شما فردی موفق می سازد. بنابراین یک فرد موفق شکست را می پذیرد.

اگر شکست را نپذیرید و تسلیم شوید، اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد. این از دست دادن اعتماد به نفس شما را بازنده می کند. کسی که اعتماد به نفس قبولی شکست خود را ندارد، لیاقت موفقیت را ندارد. پس شکست خود را با اطمینان بپذیرید و تا زمانی که موفق شوید به تلاش ادامه دهید.

 

«نه» گفتن را یاد بگیرید

این نکته بسیار مهم است زیرا مربوط به رد شدن یا نقطه منفی است که اعتماد به نفس شما را تا حد بسیار بالایی بالا می برد. این «نه» در واقع دو نوع است. نوع اول این است که شما باید به مهمانی ها در زمان شلوغی نه بگویید، نه به ترک، نه به تسلیم شدن، نه به روابط بی فایده و نه به چیزهای اتلاف وقت.

این “نه” اعتماد به نفس شما را بالا می برد. برای اینکه فردی با اعتماد به نفس باشد. شما باید این “نه” را بدون هیچ تردیدی بگویید. نیازی نیست به آن شخص توضیحی بدهید که چرا به او «نه» گفتید. اگر او احساس بدی دارد، این به شما ربطی ندارد.» نه» کلمه ای است که به شما احساس خیلی بدی می دهد اما وقتی در موقعیتی نیستید که به کسی کمک کنید، «نه» گفتن را یاد می گیرید.

 از جستجوی تایید دیگران دست بردارید

شما نیازی به تایید کسی ندارید که بتوانید آن را انجام دهید یا نه. این تو بودی که آن رویا را دیدی، تو کسی هستی که برای رسیدن به آن هدف تلاش می‌کنی، پس چرا به تایید کسی نیاز داری که حتی تماشای جرقه‌های درونت را نمی‌گیرد. مردم فقط می توانند روحیه شما را تضعیف کنند و موانع را برجسته کنند.

عدم درخواست تایید دلیل بسیار بزرگی است. همانطور که می دانید هر فردی ذهنیت متفاوتی دارد، بنابراین وقتی از شخصی درخواست تایید می کنید، او با توجه به ذهنیت و دانش خود به شما پیشنهاد می دهد. این بدان معنا نیست که او دشمن شماست، اما نمی تواند وضعیت شما را ببیند. بنابراین باید اعتماد به نفس ایجاد کنید تا به تنهایی و در سکوت سخت کار کنید.

 

زبان بدن خود را تغییر دهید و تماس چشمی را حفظ کنید

صاف بایستید. شانه های خود را مربع کنید و سینه خود را باز کنید. تنفس عمیق. برای پوشاندن زمین بیشتر، هنگام راه رفتن، گام های سریع و هدفمند خود را حفظ کنید. حفظ چنین وضعیتی باعث می شود احساس قوی تری داشته باشید. برقراری ارتباط با مردم و نشان دادن اعتماد به نفس از طریق تماس چشمی یکی از سریع ترین راه ها برای ایجاد اعتماد به نفس هنگام ملاقات با افراد جدید است و می تواند روابط طولانی مدت را تقویت کند.

 

موفقیت خود را تجسم کنید

وقتی چیزی را بارها و بارها تجسم می کنید، ذهن شما شروع به باور می کند که قبلاً اتفاق افتاده است. هنگامی که وضعیت در نهایت پیش می‌آید – شما در حال ارائه آن هستید، درخواست افزایش حقوق می‌کنید یا با یک همکار مواجه می‌شوید – مغز شما فکر می‌کند: “من این را گرفتم.” این اعتماد به نفس است. یک موقعیت خاص را در محل کار تجسم کنید. به موفقیت خود فکر کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا افکار شکست را به حداقل برسانید.

همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم. برای اینکه در هر موقعیتی در زندگی اعتماد به نفس داشته باشید، ابتدا باید از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشید. فرد می تواند با خودآگاهی از مهارت های خود اعتماد به نفس کسب کند. خود را برای نقاط قوت، ویژگی های خوب و بد خود بپذیرید. تنها زمانی که خود را برای خود بپذیرید، می توانید اعتماد به نفس داشته باشید. بیاموزید که چه کسی هستید، و حس اعتماد به نفس و رضایت در شما ایجاد خواهد شد.

 

 

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا