رشد و توسعه فردی

چگونه یادگیری را در خود تقویت کنیم؟

سلام من مرتضی هستم از سبک تو دات کام امیدوارم که در این روزها حالتان خوب باشد پادکست امروزمان در مورد یادگیری تعهد به یادگیری است، کلید موفقیت و توسعه فردی.توسعه فردی یکی از ویژگی‌های بنیادین برای موفقیت در رسیدن به اهداف است اما واقعا چطور میشود به این ویژگی دست پیدا کرد.البته که همه‌ی ما می‌خواهیم تبدیل به فردی بشویم که وقتی جلوی آینه قرار می‌گیریم از دیدن خودمان برای تبدیل شدن به کسی که همیشه آرزویش را داشتیم لبخند بزنیم.

یکی از ویژگی‌هایی که نشان دهنده‌ی این است که شما در مسیر موفقیت هستید پیشرفت فرقی نمی‌کنید این است که زمینه‌ی کارتان چیست؟ اگر کاری که هر روزتان با دیروزتان فرق داشته باشد و البته بهتر باشد یعنی در مسیر درستی هستید، این پیشرفت اتفاق نمیفتد مگر با تعهد به یادگیری در این پادکست و می‌خواهیم تعهد به یادگیری و راهکارهای ساده ولی تاثیرگذار آن را بررسی کنیم پس با من همراه باشید.

هدف از یادگیری چیست؟

آموزش تضمین کننده تعهد به یادگیری، شاید فکر کنید برای این که بخواهید عنوانی را به آموزش بدهید باید در مورد آن همه چیز به خوبی بدانید اما حقیقت این است که اگر فقط مطالبی که می‌دانید را آموزش بدهید کم‌کم دانسته‌های خودتان افزایش پیدا می‌کند.

من یادم است در دوران راهنمایی و دبستان مادرم  همیشه به من می‌گفت که درسی که یاد گرفتی را به من یاد بده، وقتی که من شروع می‌کردم به یاد دادن میدیدم که خودم دارم در آن درس  پیشرفت می‌کنم شما در آموزش تمام قدرت خودتان را به کار می‌گیرید تا مطالب را دسته‌بندی کنید، پس از دسته‌بندی مطالب باید به صورت سازمان‌بندی شده به بیان آنها‌ بپردازید و آنچه که می‌دانید را مرور کنید در نتیجه این،سوالاتی برای خودتان پیش می آید و به دنبال یافتن پاسخ آن اطلاعات جدیدی و پیروزی خواهید داشت.

نوشته های مشابه

 چه مواردی در زندگی شما اهمیت دارد؟

آموزش می‌تواند یکی از راهکارهای قدرت باشد،حتما برای توسعه فردی باشد قاطعانه صحبت نکنید همگان،همه چیز را نمی‌دانند، هیچ قطعیتی وجود ندارد فکر نکنید که همه چیز را می‌دانید بنا به  اینکه همه چیز را می‌دانید تنها از توسعه فردی جلوگیری می‌کند هر روز از زندگی فرصت تازه‌ای جهت تعهد به یادگیری است. شاید دانسته‌های امروز شما هیچ جایگاهی در هفته‌ی گذشته نداشته باشد، فردی که بشنود و تغییر کند در چرخه‌ی تعهد به یادگیری در نتیجه توسعه فردی چالش‌های بزرگی برای چنین فردی نیست.

 چطور می‌خواهید توسعه فردی را پیش ببرید؟

هدف یادگیری صرفا رشد نیست بارها شنیده ایم که برای رشد و پیشرفت باید دائم در حال یادگیری باشیم اما هدف از یادگیری تنها رشد نیست،اهداف برجسته‌تری در آن و به خصوص تعهد به یادگیری وجود دارد که توسعه فردی تنها یکی از آنها است اهداف مثلا اهدافی که در تعهد به یادگیری به آنها دست پیدا می‌کنیم مثل این‌است که افزایش توانایی هرزندگی راحت‌تر با شناخت جهان اطرافمان موفقیت در شرایط بحرانی همراهی با تکنولوژی در حال پیشرفت عدم احساس پیر شدن ایجاد جان،افزایش شادی در زندگی،افزایش اعتماد به نفس و ایجاد تعادل در زندگی.آیا باید همه چیز را یاد بگیریم؟

نامحدود این را می‌دانیم و ما نمی‌توانیم همه‌ی مسائل را بیاموزیم باید انتخاب کنید که در مورد توسعه فردی تان چه چیزهایی باید یاد بگیرید،یادگیری برخی از موارد مثل نگرش مثبت ضرورت انکار ناپذیر در زندگی اما برای اینکه مشخص کنید دیگر به چه حوزه‌هایی نیاز دارید می‌توانید از این سوالات استفاده کنید.

پاسخ این سوالات کلید توسعه فردی خواهد بود،پاسخ‌هاتان را بررسی کنید.نوشتن به تنهایی کافی نیست باید راهکارهای قابل انجام را در نظر بگیرید،عملگرا باشید زندگی کوتاه‌تر از آنی است که با تجربه کردن بخواهید چیزی را یاد بگیرید،خب بهترین راه توسعه فردی با یادگیری چیست؟ دنبال بهترین راه حتما هستید فکر می‌کنید نقش،گنجی وجود دارد که باید آن را پیدا کنید،اشتباه می‌کنید نقشه‌ای وجود ندارد.

برای رشد کامل چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بهترین راه با توجه به فرد شما مشخص میشود شاید با خوندن باعث توسعه فردی یک نفر بشوید اما یک نفر دیگر هیچگاه کتابی را درک کند شاید یک نفر با گرفتن مدرک دکترا به توسعه فردیش برسد در مقابل شاید فردی وجود داشته باشد که تجربه آن را به موفقیت می‌رساند. همینطور که خیلی از افراد کارآفرین موفق می‌بینیم که هیچ تحصیلات دانشگاهی خاصی نداشتند.اما برخی از رایج‌ترین راهکارهایی که با تعهد به یادگیری شما را به توسعه فردی نزدیک می‌کند.

این موارد اینترنت مدرس خوبی است، اما غیر قابل اعتماد باید فواید یادگیری را بشناسیم باید فرضیاتی سوال ببریم و عقاید و دانسته‌هایمان را مرور کنیم می‌توانیم با بازی کردن یاد بگیریم،باید تجربه کنیم ارتباطمان با دیگران باید افزایش بدهیم؟ مطالعمان را بیشتر کنیم همچنین باید حقوق خودمان را بشناسیم و از آن دفاع کنیم و از ابزارهای یادگیری به صورت موثر استفاده کنیم.

اما در پایان یک هشدار می‌خواهم بدهم یادگیری راه و روش مخصوص به خودش را دارد مگر میشود بدون شناخت قواعد یک بازی انجام داد یادگیری قاعده دارد مثل بازی،شناخت قواعد یادگیری باعث میشود تا شما بدون هدر دادن وقت به توسعه فردی دست پیدا کنید،قواعد تعهد به یادگیری ساده‌اند اما سادگی این قوانین از اهمیت آنها کم نمی‌کند؛ مثلا قواعد بازی یادگیری میتواند این موارد باشد بدانید که نمی‌دانید،آماده باشید تا بر خلاف میل خودتان تغییر کنید به دنبال میانبر نباشید.

هرگز از شکست ها یا از دست دادن برخی موقعیت ها نترسید

اصل قضیه مهم است با قلبتان بیاموزید از اینکه از دست بدهید نترسید،براساس شخصیت خودتان بیاموزید،کتاب‌ها را بر اساس محتوا انتخاب کنیم نه پرفروش بودن در مطالعه آنچه را ‌که مفید است را بپذیریدو آنچه که مفید نیست بپذیرید شاید در آینده به کمکتان بیاید.

یکی از پادکست‌های که مثلا ما فکر کنم حدود دو سال پیش گذاشتیم در مورد کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوی از ناپلیون هیبود است. در این مدت خیلی من کامنت دریافت می‌کنیم که مثلا نویسنده‌ی این فرد کلاهبردار بوده است، شیاد بوده است، در آن زمان البته بماند که نه آنقدر ادله‌ی قوی داریم که این فرد واقعا یک فرد موفق بوده است و نه آنقدر ادله داریم که این فرد شیاد بوده است با این حال کاری نداریم ولی وقتی کتاب میخوانید میتونید خیلی چیزها از آن یاد بگیرید فارغ از اینکه این نویسنده کی بوده و چه تجربه‌ای داشته است،

برای همین مثل هر کتاب دیگری که دارید میخوانید آن چیزی که فکر می‌کنید برایتان مفید است را بیاموزید و بقیه را کنار بگذارید.بلافاصله پس از یادگیری مهارت،یادگیری مهارت جدیدی شروع کنید و درجا نزنید چیزایی که می‌دونید را دوباره یاد نگیرید در نهایت یادتان باشه تعهد به یادگیری شما را از یک فرد معمولی با یک زندگی تکراری تبدیل به کسی می‌کند که می‌تواند خودش را و تمام پیرامونش را تغییر بدهد تا به همه‌ی خواسته‌هایش برسد.یک بار دیگر اهدافتان برای خودتان یاداوری کنید تا ببینید چه چیزهایی باشکوهی در انتظارتان هستند.

خب بریم سراغ بررسی کتاب این پادکست مان در این پادکست می‌خواهیم برویم سراغ کتاب اهداف از برایان تریسی یاد چند تا از کامنتهای دوستان افتادم که در کسب تو داک کام گذاشته بودند که چون اسم این نویسنده را آوردید مثلا من دیگر پادکست گوش نمی‌کنم.همینگونه که در این پادکست گفتم ما فارغ از پیش داوری باید کتاب را بخوانیم و آن چیزی که فکر می‌کنیم برایمان مفید است را استفاده کنیم و آن چیزی که فکر می‌کنیم اشتباه یا نادرست است را کنار بگذاریم برای خود من کتاب اهداف برای ترویسی یکی از بهترین کتاب‌ها بوده است.

ویژگی هایی که سبب شد برنتسینو  یک انسان محبوب شود!

اگر برنتسینو را نمی‌شناسید.آن یکی از نویسنده‌های مطرح دنیا است که معروف‌ترین کتاب آن هم در ایران قورباغه ات را قورت بده است. جالب این است که آن در ابتدا باربر یک کشتی بوده است و هشت سال بروی کشتی کار می‌کرده است اما یک روز به این نتیجه میرسد که با این کار نمی‌تواند آینده‌ای داشته باشد و فکر می‌کند شاید در فروشندگی موفق‌تر باشد و وارد حرفه‌ی فروشندگی میشود اما جالب اش  این است که در آن شغل هم موفق نمیشود و اوضاع مالی خیلی بدی دارد، تجربه می‌کند اما یک روز در اوج ناامیدی از خودش میپرسد که چرا دیگران از من موفق تر هستند؟! چرا من نمی‌توانم به چیزاهایی که دوست دارم برسم و آنقدر به دنبال پاسخ این سوال میرود که به قول خودش در نهایت راز موفقیت را می‌فهمد.

خب آن اکنون مدیرعامل شرکت خودش است یعنی شرکت تملیک که تو زمینه‌ی آموزش و توسعه‌ی مهارت‌های فردی فعالیت دارد منتها الان به بیش از هزار شرکت بزرگ مشاوره دارد  و با سمینارهایی که در سراسر دنیا برگزار کرده است تونسته با پنج میلیون نفر به طور مستقیم که همچنین کتاب‌ها سمینارهای آن هم به بیش از بیست و هشت زبان دنیا ترجمه شده است و یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان جهان است  شرکت در حال حاضردویست و پنجاه و شیش میلیون دلار ارزش دارد.

آن خودش در مورد کتاب اهداف میگوید هدف تنها راه رسیدن به موفقیت این جمله‌ای که تمام موفقیت‌های من به واسطه‌ی آن به دست آمده است. هدف همان نیرویی است که سرعت شمار در رسیدن به خواسته‌هاتان زیاد می‌کند من در این کتاب از هدف صحبت می‌کنم از اینکه چگونه خودتان را برای داشتن آن آماده کنید و اهدافتان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. بیست و یک مورد از مهم‌ترین اصول هدف‌گذاری را بررسی می‌کنند و برای اینکه تبدیل به فردی موفق بشویم خودمان را آماده می‌کنیم یادتان باشد که راه موفقیت قبلا اختراع شده است.

پس فقط کافیست مسیر آن را باید بررسی‌هایی که من کردم بهترین ترجمه‌ای که میشود پیدا کرد از آقای مهدی قراچه داغی هست که نشر ذهن آویزون منتشر کرده است و با قیمت سی و هشت هزار تومن در بازار کتاب ایران موجود است. همچنین کتاب اهداف هم به صورت میکرو کتاب صوتی و نوشتاری در اپلیکیشن و وبسایت سبک تو در دسترس است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا