گام ۱ – پیدا کردن مکانی ایمن:
اول از همه باید به منطقه ای ایمن از اتوبان یا جاده حرکت کنید. مثلاً محل پارک اضطراری که در اتوبان ها تعبیه شده است. اگر چنین مکانی وجود نداشت به حاشیه خاکی جاده بروید. اگر اتوبان نه حاشیه خاکی داشت و نه محل پارک اضطراری، توصیه می کنم که با سرعتی محدود(زیر۵۰ کیلومتر) و با روشن کردن فلاشر ها تا پیدا کردن مکانی ایمن رانندگی کنید. هرگز در اتوبان های شلوغ لاستیک را تعویض نکنید. سالیانه صدها نفر در هنگام تعویض لاستیک به علت تصادف با دیگر اتومبیل ها جان خود را از دست می دهند. تلاش کنید در مکانی مسطح قرار بگیرید که شیب نداشته باشد.
ترمز دستی را بکشید. اتومبیل را در دنده عقب برای اتومبیل های دنده دستی و در وضعیت P برای اتومبیل های دنده اتومات قرار دهید. سرنشینان را هم حتماً از خودرو پیاده کنید تا از وزن اتومبیل کاهش یابد و به جک آسیبی وارد نشود.
تکه سنگی زیر چرخ های دیگر قرار دهید تا از حرکت اتومبیل جلوگیری کنید. این مورد در سطوح شیبدار بیشتر اهمیت پیدا می کند.
اگر مثلث خطر دارید، به فاصله ی ۱۰-۱۵ متری از اتومبیل خود قرار دهید تا دیگر رانندگان متوجه خطر شوند.
وسایل مورد نیاز برای تعویض لاستیک را از خودرو خارج کنید.
ابتدا به وسیله آچار چرخ مخصوص، پیچ های لاستیک پنچر شده را کمی شل کنید. این کار برای این است که اگر بعد از بالابردن اتومبیل توسط جک بخواهیم پیچ ها را شل کنیم، ممکن است در اثر فشار زیاد، اتومبیل از روی جک سر بخورد. پس بهتر است قبل از بالابردن اتومبیل روی جک، ابتدا پیچ ها را کمی شل کنیم. تا حد نیم دور. همیشه به یاد داشته باشید که ۹۹ درصد پیچ ها بصورت ساعتگرد سفت(بسته) می شوند و بصورت پادساعتگرد شل(باز) می شوند. نه تنها پیچ، بلکه شیرهای آب و انواع فلکه ها نیز اینچنین هستند.
جک اتومبیل را در مکان مناسب زیر اتومبیل قرار دهید. فاصله جک از انتهای بدنه باید حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر باشد. اگر دقت کرده باشید، زیر بدنه اتومبیل لبه های تیزی وجود دارد که باید داخل شکاف جک قرار گیرد.
به آرامی جک بزنید و پیچ آن را توسط اهرم آن بچرخانید تا اتومبیل بالا رود تا زمانیکه لاستیک از روی زمین حدود ۲ الی ۵ سانتی متر بلند شود و براحتی بتوانید آن را در بیاورید.
مهرهها را از روی چرخ باز کنید. لاستیک را به طور کامل از محل خود در آورید و در محل امنی قرار دهید که در صورت در رفتن جک آسیبی به اتومبیل نرسد. بهترین جا زیر بدنه اتومبیل است. لاستیک جدید را جا بزنید . سوراخهای رینگ زاپاس را در امتداد پیچها قرار داده و با کمی فشار و به آرامی لاستیک را جا بزنید. پس از جا زدن لاستیکها، مهرهها را ابتدا با دست ببندید و به صورت یکی در میان و ضربدری کمی با استفاده از آچار سفت کنید. اما فشار زیادی وارد نکنید چرا که ریسک در رفتن اتومبیل از روی جک را افزایش می دهید.
وقتی که مطمئن شدید پیچ ها را به درستی سفت کرده اید، اهرم جک را در جهت مخالف بچرخانید تا اتومبیل پایین بیاید. سپس با آچار چرخ بصورت ضربدری پیچ ها را خوب سفت کنید. اگر صدای خِرِچ شنیدید، دیگر پیچ ها را بیش از این سفت نکنید! چون ممکن است خورده شوند. در صورت لزوم برای سفت کردن پیچ ها می توانید از وزن خود استفاده کنید و روی آچار با پای خود فشار وارد کنید.
لاستیک کهنه را در صندوق قرار دهید و در اولین فرصت به پنچرگیری ببرید و آن را درست کنید. وسایل پنچرگیری را نیز بصورت منظم در اتومبیل قرار دهید( در جای مخصوص).
نکته: اگر لاستیک زاپاس سایز دیگر لاستیک ها نبود، با سرعت زیر ۵۰ کیلومتر بر ساعت تا اولین مکانیکی رانندگی کنید و آن را عوض کنید. سرعت بیشتر موجب آسیب دیدگی خودرو می شود.
0 دیدگاه