جستجوی مقالات فارسی – چشم‌انداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط‌زیست …

0 Comments

۱۶

جمع کل

——————

Lb=13317gr29359

در واقع با ضرب هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی در عدد ۶۴/۱، میزان گاز CO2 ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها برای تولید الکتریسیته‌ی مورد نیاز منازل به دست می‌آید.
یعنی در قبال اسکان هر خانوار شهری درخانه‌ای ۷۰ مترمربعی، که دارای تلویزیون، لباسشویی، ظرفشویی، یخچال، تلفن، هواساز، کامپیوتر و سیستم روشنایی باشد، در سال ۹۵۸۰ پوند معادل ۳۵/۴ کیلوگرم گاز CO2 به هوا منتشر می‌شود، شاید در نگاه اول مقدار ناچیزی به‌نظر بیاید ولی در شهری که یکصدهزار خانوار زندگی می‌کنند معادل ۴۳۵ تن در سال و در شهری که سیصدهزار خانوار زندگی می‌کنند معادل ۱۳۰۵ تن در سال و در شهری که یک میلیون‌خانوار زندگی میکنند معادل ۴۳۵۰ تن در سال یا حدود ۱۲ تن در روز، گاز CO2 برای تامین برق خانگی به هوا منتشر می‌شود!
پس مقادیر متنابهی از درختان و جنگل‌ها و فضاهای سبز برای ایجاد اکسیژن مورد نیاز در اطراف نیروگاه‌ها و ایستگاه‌های C.G.S (ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز در ورودی شهرها ) برای تامین اکسیژن مصرفی این تاسیسات مورد نیاز است.
۳-۲-۲-۱۰ نقش انسان
هر انسان در طی سال به ۲۵/۰ میلیون تن اکسیژن نیاز دارد. از نظر بهداشتی نیز در اثر آلودگی هوا مغز اجتماعی انسان بیشتر از بخش های دیگر مغز آسیب می بیند و در نتیجه افراد از نظر اجتماعی دچار مشکل می شوند .
کودکان برای حل مسئله ، نیازمند مصرف اکسیژن بیشتری هستند و اگر اکسیژن کم باشد فعالیت ذهنی آنان آسیب می بیند زیرا کودکان در حدود ۱۴۰ برابر یک فرد بزرگ سال به اکسیژن نیاز دارند.
تعداد زیادی از کودکانی که دچار مشکلاتی چون پیش فعالی و نداشتن تمرکز میشوند ، در اصل تاثیر هوای آلوده ویا غذاهای حاوی سرب و مواد رنگی مثل پفک است.
آلودگی هوا به دو شکل بر مغز تاثیر می گذارد ، تاثیر قابل برگشت و تاثیر غیر قابل برگشت ، که عوارض آلودگی هوا در زمان جنینی در اکثر موارد غیر قابل برگشت است . ضمن این که کودکان در بسیاری موارد به دلیل کمبود اکسیژن دچار اخلال در توجه ، تمرکز ، حافظه و حتی اخلال در تکلم نیز می شوند ، به تازگی این اخلال ها تا جایی افزایش یافته که حتی تا حد تشنج پیش می‌رود .
تمام آلودگی‌های زیست‌محیطی توسط انسان به وجود آمده پس با باید اخذ استراتژی علمی و برنامه ریزی مدون و همه جانبه نگر در شهر های جدید و بازسازی بافت های فرسوده طراحی و اجرا گردند.
با بررسی میزان اکسیژن مورد نیاز برای هر خودرو و هر انسان، می‌توان نتیجه گرفت که سرانه‌ی فضای سبز در شهرها بایستی بر اساس مجموع تعداد انسان‌ها وخودروها باشد، هر چند که میزان مصرف اکسیژن انسان با میزان مصرف اکسیژن خودرو اصلا قابل قیاس نیست!؟ و این موضوعی است که تاکنون توجهی به آن نشده است.
۳-۲-۲-۱۱ نقش جنگل
جنگل‌ها دارای حداقل ۲۵ مورد فایده‌ی مشهود در طبیعت و زندگی انسان‌ها هستند، که قبلا به آنها اشاره شد و مجددا به برخی از آنها اشاره می‌شود:
هر هکتار جنگل در سال :
۵/۲ میلیون تن اکسیژن تولید می‌کند، از فرسایش ۲ تن خاک جلو گیری می‌کند، ۶۸ تن گرد و غبار را جذب می‌کند،ما بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر مکعب آب تولید یا جذب می‌کند،اکسیژن مورد نیاز ده نفر انسان را در سال تولید می‌کند و هر متر عرصه جنگل به میزان ۱۶ دسی بل از آلودگی صوتی جلو گیری یا آن را جذب می‌کند و فواید بیشماری از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی و تاثیرات فراوانی از نظر بهداشت روحی و روانی بر روی انسان دارد.
۳-۲-۲-۱۲ نقش خودرو
اتلاف وقت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای یک میلیون خودرو برای یافتن جای پارک در تهران که سبب اتلاف حدود ۴۵۰ هزار لیتر در روز یعنی :
۴۵۰۰۰۰لیتر*۷۰۰۰ریال*۳۰روز*۱۰ماه = ۹۴۵میلیارد ریال ضرر اقتصادی برای صاحبان خودرو در سال
۴۵۰۰۰۰لیتر*۲۳۰۰۰ریال مابه التفاوت قیمت بنزین*۳۰روز*۱۰ماه =۳۱۰۵ میلیارد ریال ضرر اقتصادی یارانه پرداختی دولت بابت تفاوت بنزین به صاحبان خودروها در سال
البته به جز مسایل اقتصادی، هدر رفتن میزان سوخت با استانداردهای قبلی حدود ۱۹۳ تن آلاینده در روز به هوا آزاد می‌گردد و این عدد یعنی ۴ تا ۵ درصد آلودگی هوا فقط به خاطر گشتن خودروها به دنبال جای پارک یعنی :
۱۹۳ تن*۳۰روز*۱۰ ماه = ۵۷۹۰۰ تن یا ۰۰۰/۹۰۰/۵۷ کیلو گرم مواد آلاینده درسال
کاهش سرعت خودروها به دلیل افزایش تولید خوروها و پر شدن معابر و اشغال معابر توسط پارک حاشیه‌ای آن‌ها و در نتیجه کاهش سرعت میانگین خودروها شده، بطوری‌که در سال ۸۴ میانگین سرعت خودروها در تهران ۲۶ کیلومتر در ساعت بوده که در سال ۸۶ به ۲۳ کیلومتر در ساعت کاهش یافته و لذا این موضوع علاوه بر اتلاف زمان مردم که در واقع اتلاف زمان عوامل تولید نیز هستند، سبب افزایش میزان مصرف سوخت ودر نتیجه افزایش آلودگی هوا و محیط‌زیست نیز گردیده است.
هر خودرو ۵ تا ۱۰ در صد از عمر خود در حرکت است یعنی یک خودو در حدود ۸ هزار ساعت در سال متوقف است و این یعنی اشغال معابر، پس تامین پارکینگ نیز یکی از ضروریات معابر شهری بوده که علاوه بر کاهش زمان مسافرت درون شهری سبب کاهش آلودگی هوا و افزایش سرعت خودروها و در نتیجه کاهش اتلاف زمان عوامل تولید و کاهش خسارات اقتصادی هزار میلیاردی به اقتصاد کشور است.
از سوحت هیدروکربن‌ها ۵۰ نوع ترکیبات شیمیایی از اگزوز اتومبیل خارج می‌شود که ۴۳ نوع آن مضر یا خطرناک است و با کاهش زمان سفر، عملا میزان آلایندگی‌ها نیز کاهش می‌یابد
از مقایسه میزان مصرف اکسیژن توسط انسان و خودرو، ملاحظه می‌شود که طراحی و تخصیص میزان فضای سبز برای انسان شهرنشین یا همان سرانه‌ی فضای سبز باید بر اساس خودرو باشد نه انسان!
۳-۲-۳ تبیین و تدوین مدل
در این مرحله با استفاده از متغیرهای حالت؛ نرخ و کمکی حاصل از مرحله‌ی دوم، نمودار جریان و معادلات مربوطه به‌دست آمده و فابلت اجرایی در نرم‌افزار مربوطه فراهم می‌شود.که با شناسایی روابط علت و معلولی و برای جمع‌بندی از نرم‌افزار “ون‌سیم” استفاده شده، که نتایج حاصل از الگوسازی تعاریف برای بحث چشم‌انداز طبق شکل)۳- ۱(، و نحوه‌ی ارتباطات و تاثیرپذیری عوامل حاکم بر معابر شهری برای سطح سرویس معابر شهری در شکل(۳- ۲)، و نتایج حاصل از شهرنشینی انسان درشکل(۳- ۳)، قابل مشاهده هستند.
برای رسیدن به چشم‌انداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط‌زیست در هزاره‌ی سوم برای دستیابی به استراتژی تعامل انسان، جنگل و خودرو همراه با پیشنهاد استانداردهای جدید در طراحی شهرها بوده و می‌تواند توسط کلیه‌ی مهندسین مرتبط با شهرسازی و محیط‌زیست شهری در سطوح محلی تا بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.
 
شکل (۳- ۱): مدل مراحل تدوین و ملزوات چشم‌انداز سازمانی
 

مطلب دیگر :
سامانه پژوهشی -جایگاه احراز تقصیر در اثبات مسئولیت مدنی۹۳- قسمت ۹

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است