عنوان کامل پایان نامه :
تأثیر ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرفکننده بر رضایت و وفاداری به برند در صنعت خودروسازی
قسمتی از متن پایان نامه :
برند خودرو
امروزه حدود هشتصد میلیون خودرو در جهان هست که تا سال 2030، دو برابر خواهد گردید. حجم پول در گردش این صنعت بالغ بر 1100 میلیارد دلار و حدود یک ششم تجارت جهانی می باشد. در اوایل قرن بیستم، حدود 270 شرکت خودروسازی در دنیا وجود داشت. طی دهه اخیر، بسیاری از شرکتهای خودروسازی با یکدیگر جوینت شدهاند و شاهدیم که تنها هفت گروه بزرگ و سه گروه کوچکتر در این صنعت فعال هستند. در بین خودروسازان جهان تنها تویوتا به جای خرید برند توانست برندهای جدیدی تولید کند و خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت مناسب را به بازار عرضه کند. در یک بازار بسیار پیچیده و در روبرو شدن با محصولاتی که از نظر کلیه جوانب برابر هستند، مصرفکنندگان بیشتر برند مورد تأیید را به شرکتهای با محصولات متنوع و با قیمت پایین ترجیح میدهند. وفاداری مشتریان به شرکتهایی با برند مورد تأیید و نامهای آشنا بیشتر می باشد. مشتریان موجود وسیلهای برای تبلیغ نام تجاری و اطمینان دادن به مشتریان جدید هستند. شرکتهای با نام تجاری قوی در ورود به بازار جدید نیز موفقتر هستند. مرسدس بنز آنقدر در زمینه مهندسی قوی می باشد که وقتی وارد بازار خودروهای سرعتی و ورزشی گردید، خودرو کلاس M آن بر بازار حکمفرمایی می کند(بلالی و همکاران،1391، ص 2).
2-1-11- اهمیت برند داخلی
اصولاً در زمینه انتخاب بین محصولات داخلی و خارجی، عوامل شناختی شامل کیفیت، قیمت، اندازه دسترسی و خدمات پس از فروش، میتواند سبب گرایش به محصولات داخلی گردد. عواملی مانند مخالفت هنجاری و اخلاقی با خرید محصولات خارجی به دلیل حس علاقه و وفاداری به میهن، از دسته عوامل عاطفی هستند که ممکن می باشد موجب ترجیح محصولات داخلی به خارجی شوند. مصرف کنندگان دسته اخیر عقیده دارند که خرید اجناس خارجی تأثیر منفی بر اقتصاد ملی کشور میگذارند؛ پس خرید این دسته از محصولات برخلاف حس میهندوستی می باشد و خریداران، این محصولات را مسئول بیکاری هموطنانی میدانند که در اثر رقابت بینالمللی شغل خود را از دست دادهاند. گرایش به مصرف کالای داخلی که اولین بار با عنوان «ملیگرایی مصرفی» توسط «شیمپ» و «شارما»[1](1378) مطرح گردید، میتواند عوامل شناختی را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. به بیانی دیگر، سبب می گردد مصرفکنندگان ملیگرا محصولات داخلی را از لحاظ جنبههای شناختی مطلوبتر از محصولات خارجی ارزیابی کنند و در مقایسه با مصرفکنندگان فاقد احساسات ملیگرایانه، به خرید بیشتر محصولات داخلی روی آورند. در کشور ما، طرفداری از تولید و مصرف کالاهای داخلی همواره در اولویت سیاستگذاریهای اقتصادی و بازرگانی بوده می باشد، تا آنجا که دولت در مصوبه کارگروه طرفداری از تولید در سالهای 1388 و 1389 خرید کالاهای خارجی را که مشابه آن در کشور هست، ممنوع اعلام نمود. علاوه بر احساس ملیگرایی مصرفی، تصویر و درک و توجه مثبت به مارک مطلوب، عامل بسیار مهمی بر وفاداری به محصول می باشد. مشتریان بایستی مارک و محصول مورد نظر را دوست داشته باشند تا وفاداری به آن گسترش یابد. در بعضی تحقیقات، عوامل وفاداری مشتمل بر قیمت، کیفیت، مد(طرح و زیبایی)، محیط فروشگاه، ترویج و نام تجاری(برند) معرفی شدهاند(کشکر و همکاران، 1392، ص119).
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
اهداف پژوهش
1-4-1- اهداف اصلی
الف) سنجش تأثیر ابعاد ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرفکننده که شامل متغیرهای کیفیت خدمات (کیفیت فیزیکی، رفتار کارکنان)[1]، تناسب با خودپندارهی ایدهآل[2]، تناسب با سبک زندگی[3]، هویت و آگاهی برند[4] بر رضایت به برند در صنعت خودروسازی داخلی، نمایندگیهای مجاز ایران خودرو در استان گیلان،
ب) سنجش تأثیر رضایت مصرفکننده بر فاداری به برند در صنعت خودروسازی داخلی، نمایندگیهای مجاز ایران خودرو در استان گیلان.
1-4-2- اهداف فرعی
- سنجش، شناخت و رتبهبندی عوامل مربوط به کیفیت فیزیکی نمایندگیهای ایرانخودرو که بر رضایت مصرفکننده در صنعت خودروسازی داخلی تأثیر دارد.
- بهبود در رفتار کارکنان نمایندگیهای ایرانخودرو که باعث افزایش رضایت مصرفکننده در صنعت خودروسازی داخلی.
- سنجش عامل تناسب با خودپندارهی ایدهآل به عنوان یکی از عوامل روانشناسی مؤثر بر رضایت مصرفکننده در صنعت خودروسازی داخلی.
- سنجش و مطالعهی هویت برند(یکی از مهمترین مباحث در حوزه بازاریابی می باشد که در مطالعات اندکی مورد توجه قرار گرفته می باشد) و تأثیر آن بر رضایت مصرفکننده در صنعت خودروسازی داخلی.
- سنجش وضعیت آگاهی از برند در صنعت خودروسازی داخلی.
- سنجش عامل تناسب با سبک زندگی به عنوان یکی از عوامل جامعه شناسی مؤثر بر رضایت مصرفکننده در صنعت خودروسازی داخلی.
[1] Physical Quality & Staff Behaviour
[2] Ideal Self-Congruence
[3] Lifestyle-Congruence
[4] Identification &Awareness Brand