مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل Google Ranking

0 Comments

سرفصل محتوا

  • مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل Google Ranking که یه تازه کار و تازه کار در سئو باید بدونن;
    • فاکتورهای سئو داخلی یا On-Page :
    • فاکتورهای سایت:
    • فاکتورهای سئو خارجی یا Off Page :
    • فاکتورهای دامنه :

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل Google Ranking که یه تازه کار و تازه کار در سئو باید بدونن;

گوگل از حدود ۲۰۰ عامل احتمالی جور واجور واسه رتبه بندی سایتا استفاده می کنه ، که جهت مطالعه می تونین به صفحات فاکتورهای احتمالی رتبه بندی موتور جستجوی گوگل – بخش اول  و  فاکتورهای احتمالی رتبه بندی موتور جستجوی گوگل – بخش دوم موجود در همین سایت مراجعه کنین ،اما اینکه این تعداد دقیقا ۲۰۰ فاکتوره یا خیر ؟ به خصوص واسه کسی که شروع به بالابردن رتبه سایت خود کرده ، مهم نیس . مهم اینست که همه این عوامل به اندازه هم مهم نیستن. بعضی از این عوامل واقعا مهم هستن ، اما یه سریای دیگه نه ،حتی شما روی خیلی از عوامل تاثیر مستقیمی ندارین.

اگه شما تازگیا سایت خود رو راه اندازی کردین و تلاش در پیدا کردن فاکتورهای مهم جستجوگرها هستین، باید لیست مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل که یه تازه کار باید بدونن، رو بدونین.

فاکتورهای سئو داخلی یا On-Page :

بهینه سازی صفحات سایت شما، اثر بالایی بر بهتر شدن رتبه بندی اون داره. فاکتورهای بهینه سازی صفحه س که می تونن دید جستجو رو تحت اثر بذارن:

در حالت ایده آل کلید واژه باید در اول تگ عنوان قرار گیرد. صفحات بهینه شده به این روش بهتر از اونائیه که کلید واژه نزدیک به پایان تگ عنوان هستن.

۲- کلید واژه در متا تگ توصیف meta description ; اهمیت برچسب متا توصیف امروزه بیشتر در حلقه های SEO مورد بحث قرار میگیره.

هم اینکه واسه گرفتن کلیک کاربران از صفحات یافته های جستجو خیلی مهمه. بکاربردن کلید واژه در تگ توصیف ، محتوا رو بیشتر با یه جستجو و یه موتور جستجوگر در رابطه می کنه.

۳- کلید واژه در تگ H1 ; برچسب H1 یکی دیگه از فاکتورهای سئو داخلیه که به عنوان توضیحی از محتوای صفحه ارائه می شه.

این یه عمل خوبه که کلمات کلیدی خود رو تو یه برچسب منحصر به فرد H1 تو یه صفحه بذارین.

۴- کلمات کلیدی رو هوشمندانه در صفحات کپی کنین ; صفحه خود رو با کلمات کلیدی بپوشونین، این راهی مطمئن واسه افزایش افزایش رتبه بندی اون واسه یه کلید واژه خاص بود.

به کار گیری کلید واژه در محتوا ، یه سیگنال ربطی از چیزی که در مورد محتوا هست، به موتورهای جستجو میده. با این وجود، چگونهو کجا کلید واژه رو در محتوا قرار دادین، خیلی مهمه.

۵- طول محتوا ; این روزا جستجوگرها میخوان یاد بگیرن و به اطلاعات اساسی دست پیدا کنن .

پس، گوگل محتوای معتبر و آموزنده که واسه اولین بار منتشر شده ، رتبه بندی می کنه و این روشن  است که هر محتوای طولانی تر باشه ، بیشتر احتمال داره که بتونین جنبه های بیشتری از موضوع خود رو پوشش بدین. نکته مهم اینست که محتوا طولانی اما بسیار به درد بخور داشته باشین.

۶- محتوای تکراری ; همه عوامل نمی تونن رتبه شما رو طوری مثبت تحت اثر بذارن.

داشتن محتوای مشابه در صفحات جور واجور سایت شما واقعا می تونه به رتبه سایت شما آسیب برسونه. پس از تکرار مطالب دوری کنین و نسخه اصلی واسه هر صفحه بنویسین.

۷- تگ استاندارد یا کانونیکال Canonical ; بعضی وقتا، داشتن دو URL با محتوای مشابه پیشگیری ناپذیره.

یکی از راه های جلوگیری از تبدیل شدن به یه مسئله محتوای تکراری، به کار گیری یه تگ کانونیک در سایت شما هستش.

این برچسب یه چیز ساده س!؛ که به گوگل میگه که یه URL برابر دیگه ایه. به روشنی میگه که دو صفحه دارای محتوای مشابهه و اونا در واقع یه هستن.

۸- بهینه سازی تصویر ; تنها متن نیس که می تونه تو یه صفحه بهینه سازی شه، بلکه رسانه های دیگه هم هستن.

مثلا، تصاویر می تونن سیگنالای مربوط به موتور جستجو رو از راه متن، عنوان و توضیحات خود ارسال کنن.

۹- بروزرسانی محتوا ; الگوریتم گوگل محتوای تازه و به روز شده رو بهتر می دونه .

این بدون معنا نیس که شما چاره ای ندارین صفحات خود رو همیشه ویرایش کنین. من عقیده دارم که واسه صفحات تجاری، مانند توصیف محصول، گوگل به این واقعیت واقفه که اونا به عنوان پستهای وبلاگ در پوشش رویدادهای گذشته حساس نیستن. با این حال، عاقلانه س که بعضی از راه های هدف دار واسه بروزرسانی شکلای جور واجور خاصی از محتوا رو هر ۱۲ ماه یا بیشتر داشته باشه.

۱۰- لینکای خروجی ; پیوند به صفحات معتبر سیگنالای اعتماد به موتور جستجو می فرستد.

به این شکل که ، دلیل اینکه شما یه کاربر رو به سایت دیگری بفرستید ، این باشه که اونا بیشتر در مورد موضوع بخونن. این می تونه یه عامل اعتماد بزرگ واسه گوگل باشه.

با این حال، لینکای خروجی بسیار زیاد می تونن PageRank صفحه رو به طور زیادی کم کنن و باعث می شه که دید جستجوگر زیاد شه. لینکای خروجی می تونه بر رتبه بندی شما اثر بزاره اما از اونا به اندازه استفاده کنین.

مطلب دیگر :
همه آنچیزی که در مورد انتخاب پرستار سالمند باید بدانید

۱۱- لینکای داخلی ; پیوند صفحات در محتوای سایت شما می تونه قدرت خود رو بین اونا منتقل کنه و دیده شدن تعداد بیشتری از صفحات سایت شما به وسیله کاربران و موتورهای جستجو شه.

۱۲- کلید واژه در پیوند یا URL ; به کار گیری کلید واژه در URL Slug (بخشی از URLه که بعد ازنام دامنه یا “.com /”  ظاهر می شه) . گفته شده که یه سیگنال ربط دیگه رو به Google بفرسته.

فاکتورهای سایت:

فاکتورهای خاصی در مورد سایت هست که می تونه بر توانایی جستجوی سایت شما اثر بزاره:

۱- نقشه سایت یا Sitemap ; یه نقشه سایت به موتور جستجو کمک می کنه تا تموم صفحات سایت شما رو فهرست کنه. این آسونترین و موثر ترین راه واسه اینست که به گوگل بگید که چه صفحاتی در سایت شما هست.

۲- دامنه امن یا Domain trust ; گوگل به سایتهای دامنه امن رتبه بالاتری میده. اما چیجوری این اعتماد رو ایجاد می کنین؟ به زودی در همین سایت مقاله ای از برایان از Backlinko  که لیستی از عوامل اعتماد رو داره ، منتشر می کنیم .

۳- محل سرور ; بعضی از جستجوگرها می گن که یه موقعیت سرور به رتبه بندی سایت در اون کشور یا منطقه کمک می کنه.

۴- سایت بهینه سازی شده واسه موبایل ; یه سال پیش، ۴۶ درصد از جستجوگران منحصراً فقط از گوشی موبایل واسه جستجو استفاده کردن. من عقیده دارم که این تعداد در ۱۲ ماه گذشته زیاد شده. تعجب نکنین که داشتن یه سایت بهینه شده واسه موبایل روی رتبه بندی سایتا تاثیر میذاره.

موبایل

۵- ترکیب کنسول جستجو گوگل Google Search Console ; درآخر تأیید شده،که ثبت سایت در Google Webmaster Tools در بالابردن رتبه سایت به شما کمک می کنه . حتی اگه این مورد نباشه، این وسیله اطلاعات با ارزشی رو جفت و جور می کنه که می تونین از اون واسه بهینه سازی سایت خود استفاده کنین.

سئو

فاکتورهای Off Page :

موقع رتبه بندی صفحات سایت شما، گوگل فاکتورهایی از خارج سایت شما رو هم بررسی می کنه. بعضی از موارد کلیدی هست:

۱- تعداد دامنه های در رابطه ; تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک یا پیوند دارن یا به اصطلاح تعداد دامنه های  مربوط به دامنه شما یکی از مهمترین عوامل رتبه بندیه.

۲- تعداد صفحات لینک داده شده یا پیوندی ; شایدً تعداد لینکایی که از یه دامنه خاص به سایت شما وجود داشته باشه ، یه عامل رتبه بندیه. با این حال، بهتره که لینکای بیشتری از دامنه های منحصر به فرد داشته باشیم تا لینکای خیلی از صفحات یه دامنه واحد .

۳- Domain Authority صفحات پیوندی ; باید بدونین که ارزش همه صفحات از نظر رتبه سئو برابر نیس. پیوندهایی به صفحات با Domain Authority بالاتر، عامل مهمتری نسبت به دامنه های قدرت پایینه. پس، شما باید تلاش کنین که لینکایی رو از وب سایتایی با  Domain Authority  بالاتر دریافت کنین.

۴- ربط داشتن لینک یا پیوند ; بعضی از جستجوگرها می گن که پیوندهایی از صفحات مربوط به موضوع صفحات شما، واسه موتورهای جستجو مناسب تر هستن.

۵- Authority دامنه پیوندی ; Authority  یه دامنه ممکنه یه عامل رتبه بندی هم باشه. به خاطر همین، یه لینک از صفحه قدرت پایین تو یه سایت قوی ارزش بیشتری از بک لینک یه دامنه ضعیف تر داره.

بک لینک

۶- لینک از صفحه اصلی ; به همین ترتیب، بعضی از جستجوگرها می گن که پیوندهایی از صفحه اصلی یه دامنه ، قدرت بیشتری نسبت به صفحات اون دامنه دارن.

۷- تعداد پیوندهای do follow  ; گوگل رسما گفت که پیوندهای nofollow (لینک با attribute rel = nofollow وصل شده) رو به حساب نمی آورد . پس تعداد پیوندهای do follow رتبه بندی شما رو هم تحت اثر قرار میده.

۸- تنوع شکلای جور واجور لینک ; نوع لینکایی که به سایت شما برگشت داده شده هم مهمه. لینکای بیشماری از یه نوع ممکنه نشونه هرزنامه باشه و رتبه بندی شما رو منفی کنه.

۹- پیوندهای متنی ; گفته شده که پیوندهای موجود در محتویات صفحه ، ارزش بیشتری نسبت به لینکا در نوار بغل دستی دارن.

۱۰-پیوند لنگر anchor ; متن لنگر یه پیوند یه عامل رتبه بندی قویه . امروزه میشه اونو به عنوان یه شاخص اسپم وب مورد استفاده قرار داد، که رتبه بندی شما رو تحت تاثیر قرار میده.

فاکتورهای دامنه :

در آخر، دامنه شمام می تونه بر رتبه بندی سایت شما اثر بزاره. بعضی از سیگنالای دامنه به اندازه ای قوی هستن، که ارزش توجه دارن:

۱- طول ثبت نام دامنه ; گوگل دامنه هایی رو که به مدت بیشتر از یه سال ثبت نام کردن، قابل اعتمادتر می دونه.

۲- گذشته دامنه ; شما ممکنه اولین فردی که دامنه رو ثبت کرده نباشین . و اگه دامنه شما در گذشته مجازات شده باشه ، گذشته اون بر رتبه بندی فعلی اون اثر میذاره.

۳- فرمت DLD کشور ; اگه شما تلاش می کنین یه بازار محلی خاص رو هدف بذارین، می گن که داشتن یه دامنه با یه DLD همون کشور (مثلا ir , .co, .uk. ) واسه رسیدن به رتبه بندی بهتر واسه اون مکان کمک می کنه.