بررسی مدل احتمال خطی بر میزان استفاده از خدمات دندانپزشکی در شرکت …

0 Comments

بیمه دندانپزشکی برای افراد زیر ۶۵ سال که دارای بیمه سلامت شخصی هستند: در ایالت متحده آمریکا،۲۰۰۸
حدود سه نفر از چهار نفر، افراد زیر ۶۵ سال با بیمه سلامت خصوصی نوعی از پوشش های بیمه را نیز داشتند. در بین این افراد با بیمه های دندانپزشکی، بیشتر از ۵/۱ (نفر) فقط پوشش بیمه دندانپزشکی و یا پوشش دندانپزشکی مازاد بر بیمه سلامت خودشان، داشتند.
افراد فقیر (منظور افرادی که درآمدی کمتر از ۱۰۰ درصد میزان درآمد خط فقر دارند) بیشتر از افراد با درآمد های بیشتر(منظور افرادی که درآمدی بیش از ۴۰۰ درصد میزان درآمد خط فقر دارند ) تمایل داشتند که پوشش بیمه دندانپزشکی را نیز با پوشش جامع بیمه خود داشته باشند. تقریباً ۴۵ میلیون نفر از افراد زیر ۶۵ سال با بیمه سلامت خصوصی در سال ۲۰۰۸ پوشش بیمه دندانپزشکی نداشتند. حدود ۷ نفر از ۱۰ نفر که مستقیما برای خودشان بیمه سلامت خریده بودند در مقایسه با ۲ نفر از ۱۰ نفر از افرادی که به واسطه ی اینکه شاغل بودند بیمه داشتند، هیچ نوع پوشش دندانپزشکی نداشتند.حدود ۴۰ درصد از افرادی که تحصیلات کمتر از دبیرستان داشتند هیچ نوع پوشش بیمه دندانپزشکی نداشتند.(Bloom Barbara, and A.cohen Robin “Dental Insurance for Rersons Under Age 65 Yeara with Health Insurance United States,
درمان و اثرات توسعه بیمه درمان اجتماعی،۲۰۰۵
رساله ای تحت عنوان ” درمان و اثرات توسعه بیمه درمان اجتماعی ” توسط بویل ملیسا در دانشگاه ماساچوست، دانشجوی دکترای اقتصاد در سال ۲۰۰۵ انجام شده است. این تحقیق، سیستم درمان کارکنان با سابقه وزارت کار را مورد بررسی قرار می دهد تا به سؤالات متعددی که در مورد درمان اجتماعی آنها وجود دارد جواب دهد. باز سازی این سیستم نیاز به روش های جدید و افراد شایسته دارد. محقق تخمین می زند که ۳۵ تا ۷۰ درصد افرادی که جذب سیستم درمان اجتماعی می شوند قبلا تحت پوشش بیمه خصوصی بوده اند.
مطالعات رویالتی و هنگز،۲۰۰۰
رویالتی و هنگز (۲۰۰۵) با استفاده داده های مقطعی مربوط به سال ۲۰۰۰ در مورد ۱۲۶۳ کارگر آمریکایی و بر اساس روش های اقتصاد سنجی انتخاب گسسته به ارزیابی اثر ویژگی های کارگران بر تقاضای بیمه ی آنها می پردازد. در این راستا اثر مواردی از قبیل قیمت بیمه نامه، درآمد، سن، جنسیت، سابقه ی کار و… روی تقاضای کارگران برای انواع بیمه های درمان پایه، دندانپزشکی، چشم پزشکی و مراقبت های بلند مدت مورد ارزیابی آماری قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان می دهدکه کشش تقاضای بیمه درمان پایه از نظر آماری بی معنی است. کشش تقاضای بیمه دندانپزشکی برابر با ۱۶۷/۰- تخمین زده می شود. کشش تقاضای بیمه چشم پزشکی برابر با ۲۸۶/۰- و در مورد کارگران مذکر کمتر و در مقابل، کشش تقاضای بیمه ی مراقبت های بلند مدت برابر ۴۶۸/۰- و برای زنان کمتر تخمین زده می شود.Royalty and Hanges(2005)
۲۵-۲-معرفی شرکت بیمه ایران
شرکت بیمه ایران در پا نزدهم آبان ۱۳۱۴ به همت و تلاش شادروان دکتر”الکساندر آقایان” تأسیس گردید(صالحی،۱۵۲،۱۳۸۸) آغاز فعالیت بیمه ایران به عنوان بنیانگذار صنعت بیمه را به تعبیری میتوان ملی شدن صنعت بیمه تلقی نمود. بیمه ایران از آذر ماه ۱۳۱۴ صدور بیمه نامه در رشته های مختلف را آغاز نمود و ظرف یکسال در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، همدان، اهواز و بوشهر نمایندگی تاسیس کرد.
همزمان تعدادی از دانشجویان رشته های اقتصاد و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند و بدین سان شرکت بیمه ایران موفق شد در سال نخست فعالیتش، ۶۲% بازار بیمه کشور را در اختیار بگیرد و سهم مؤسسات خارجی را از ۱۰۰% به ۳۸% کاهش دهد. همچنین درصد واگذاری اتکایی را نیز از ۹۰% به ۴۴% کاهش داده، نرخ حق بیمه در برخی از رشته های عمومی به حدود ۵۰%، در گسترش و توسعه بیمه در کشور نقش موثری را ایفا نماید.بطوریکه امروزه نه تنها در سراسر کشور، بلکه در کشورهای آسیایی و اروپایی و بویژه در خاورمیانه بدلیل بزرگی، قدمت و سهم ۵۵% بازار بیمه ایران نامی پرآوازه و آشنا کسب نماید که البته این سهم در مقابل مانده سهم ۴۵ درصدی بازار برای ۲۵ شرکت فعال خصوصی موانع موثری را در مقابل رشد آنها ایجاد کرده که قابل بحث می باشد.
۲-۲۵-۱-موضوع فعالیت
این شرکت با فعالیت در رشته های بیمه ای زندگی و غیر زندگی و با عرضه بیمه نامه های اتومبیل، اشخاص(عمر-حادثه-درمان)، باربری،مسئولیت و مهندسی بیش از ۵۰ درصد سهم بیمه های بازرگانی کشور را در اختیار دارد. در بخش حمایتهای ملی نیز اکثر پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی، هواپیمایی، سد سازی،نیروگاهها و صنایع تحت پوشش بیمه ایرن است.
۲-۲۵-۲-نیروی انسانی
مجموع نیروهای ماهر و متخصص بیمه ایران بیش از ۲۰۰۰ نفر می باشد. علاوه بر این با توجه به گسترش بازار بیمه در ۱۰ سال گذشته بخشی از نیروی انسانی را از طریق شرکت تخصصی خدماتی تامین کرده است.
۲-۲۵-۳-شبکه فروش
بیمه ایران با دارابودن بیش از ۲۵۰ شعبه در سراسر کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از مرزها و با بکارگیری بیش از ۳۷۰۰ دفتر نمایندگی حقیقی و نمایندگی حقوقی، به عنوان شرکت خدمات بیمه ای، بزرگترین شبکه عرضه بیمه در کشور را هم دارد.
۲-۲۵-۴-سرمایه بیمه ایران
در بدو تاسیس بیمه ایران باسرمایه ای معادل ۲۰ میلیون ریال آغاز بکار کرد. ما با افزایش سرمایه اش در مراحل مختلف فعالیت، هم اکنون سرمایه اش بیش از دو هزار میلیارد ریال است که تمام آن متعلق به دولت است در ضمن با گسترش فعالیت و سرمایه گذاری در چهارچوب مقررات و آیین نامه اخیر شماره ۶۰ در بیش از ۱۲۰ شرکت سرمایه پذیر بورسی و ۳۰ شرکت خارج از بورسی و ارائه نرخ مناسب بیمه توانسته است طی سالیان اخیر با سرمایه گذاری خود را به یکی از ۵ شرکت برتر کند.از جمله این سرمایه گذاری ها، هتل ارزشمند عباسی اصفهان که از ویژگی تاریخی وهنری از شهرت جهانی برخوردار است که در سال ۱۳۳۷ احداث گردیده است، شرکت بیمه ایران انگلستان با سرمایه ۴۸۶۰۰۰۰۰ پوند که ۹۹ درصد متعلق به بیمه ایران است و از سال ۱۹۷۵ در بازار اروپا فعالیت می کند، از دیگر موارد سرمایه گذاری در بیمه ایران است. در اینجا به برخی از موقعیت های شرکت سهامی بیمه ایران و امتیازات برتر آن در سالی که گذشت می پردازیم.
بیمه ایران ضمن دریافت هشت گواهینامه بین المللی و داخلی، لوح برتر و امتیاز سازمانی و بیمه ای، برای اولین بار در کشورسه طرح جدید در خصوص آسان سازی ارائه خدمات صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت را نیز به اجرا درآورده است. صدور بیمه الکترونیکی، پرداخت خسارت سیار و پرداخت خسارت آتش سوزی در صحنه حادثه از جمله خدماتی که در راستای اجرایی شدن تحول صنعت بیمه به بیمه گذاران عرضه گردیده است.
در ضمن برتری های بیمه ایران تا سال تحقیق یعنی سال ۱۳۹۲ بدین شرح می باشد. که دلیل انتخاب این شرکت به عنوان موضوع و حوزه تحقیق بوده است. از جمله موفقیت های این شرکت در سالهای اخیر :
۱-دریافت تندیس طلایی ۲۰۰۸ آراک اروپا ۲- دریافت جایزه ویژه خدمات جامع ۳-برترین شرکت بیمه در نظر سنجی مردمی سال ۹۰ ۴-برترین شرکت بیمه از نظر شاخص های مالی در رتبه بندی بیمه مرکزی ایران ۵-برترین شرکت بیمه در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت ۶-برترین شرکت بیمه از نظر سهم بازار ۷- برترین برند در جشنواره بین المللی نام و نشان تجاری ۸-برترین شرکت بیمه در اطلاع رسانی بیمه ای ۹- گسترده ترین شبکه بیمه ای ۱۰- کهن ترین و اولین بیمه ایرانی۱۱- اولین صادر کننده بیمه الکترونیکی ۱۲- اولین شرکت بیمه پرداخت کننده خسارت سیار اتومبیل ۱۳- اولین بیمه پرداخت کننده خسارت آتش سوزی در صحنه حریق (گزارش روابط عمومی شرکت و نشریه پیام بیمه ایران)
فصل سوم
روش شناسی
تحقیق
۳-۱- مقدمه
تحقیقگر پس از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند که او را هر چه دقیق تر، آسان تر، سریع تر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی برای پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر کمک کند.(نادری،۱۳۸۳،۶۲)
با بررسی ادبیات تحقبق، مدل مفهومی تحقیق را طراحی و سپس بر مبنای آن پرسشنامه لازم تنظیم گردید. در این فصل سعی بر آن است تا روش تحقیق ، جامعه آماری ، نمونه آماری، ابزار گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها و روش تحلیل داده ها در تحقیق گزارش شود.
۳-۲- روش تحقیق
تحقیق عبارت است از یک عمل منظم که نتیجه آن پاسخ هایی برای سؤال های مورد نظر و مطرح شده در موضوع تحقیق به دست می آید. مطابق این تعریف باید موضوعی را مطرح و طبق یک عمل منظم پاسخی برای آن پیدا نمود.برای اینکه نتایج حاصل از تحقیق معتبر باشد، بایستی از یک روش مناسب در تحقیق استفاده شود چرا که انتخاب روش نادرست منجر به نتیجه گیری های نادرست می شود. پایه هر عملی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر عملی به روش شناختی است که، در علم بکار می رود. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.(خاکی۱۳۷۸،۲۰۱)
نوع این تحقیق از لحاظ هدف به دلیل قابل اجرا بودن در عمل کاربردی است و از آنجا که موضوع مورد بررسی مربوط به زمان حال است و محقق در پی آن است که با گردآوری داده ها و اطلاعات درباره ی شرایط فعلی ، به شناخت بهتر و کاملتری از وضع موجود برسد این تحقیق از نظر روش بکار رفته یک تحقیق توصیفی پیمایشی است. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد.(فرهنگی و صفرزاده،۱۳۸۵،۲۷۴)
۳-۳-جامعه آماری
جامعه آماری به کل افرادی گفته می شود که از جهات خاصی مربوط به نقطه نظر های تحقیق دارای خصوصیات مشترک بوده و مشمول نتایج تحقیق مورد نظر است. محقق باید قبل از آغاز کار تحقیق، چهارچوب جامعه آماری آن تحقیق را مشخص و روشن کند تا هم تکلیف خودش معلوم باشد و هم بتواند آن را به سادگی به دیگران معرفی نماید. جامعه آماری را جامعه هدف نیز می گویند.(ذولریاستین،۱۳۸۰،۴۵)
تعریف جامعه آماری باید جامع و مانع باشد یعنی از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحد های مورد مطالعه را دربر بگیرد و از واحد هایی که نباید به مطالعه آنها پرداخته شود، جلوگیری به عمل آید.(سرمد و دیگران،۱۷۷،۱۳۷۶)
موضوع این مطالعه در حیطه دانش بیمه های مکمل است. و بیمه گذاران بیمه دندانپزشکی در شرکت بیمه ایران در شهر تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین ۹۰۰۰۰۰ نفر بیمه شده دندانپزشکی شرکت بیمه ایران در شهر تهران در سال ۱۳۹۲ جامعه آماری تحقیق حاضر می باشد .
تحقیق حاضر از نظر قلمرو مکانی شرکت بیمه ایران (شهر تهران) انجام پذیرفته است. و از نظرقلمرو زمانی، که منظور زمان توزیع پرسشنامه ها است، در سال ۱۳۹۲ صورت گرفته است.
۳-۴- حجم نمونه و روش اندازه گیری
در موارد بسیاری، کمبود نیروی انسانی لازم، وقت و هزینههای مالی، اجازه مطالعه کل جامعه را نمی‌دهد. روش معمول در چنین مواردی این است که نمونهای از جامعه انتخاب شود. نمونه، بخش کوچکی از جامعه است که معرف کل جامعه فرض میشود. دقیقترین راه انتخاب حجم نمونه، استفاده از فرمول است. در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه مشتریان شرکت بیمه ایران جهت انجام تحقیق تعیین گردیده است.
فرمول کوکران جهت محاسبه حجم نمونه:
به طوری که N اندازه کل جامعه، Z میزان اطمینان در سطح و برابر با ۹۶/۱ و Pq برآورد واریانس و d میزان خطای مجاز میباشد. لازم به ذکر است که میزان اطمینان در سطح ۹۵% و مقدار اشتباه مجاز در سطح ۵% در نظر گرفته شده است.
همچنین اندازه تقریبی نمونه برای هر جامعه آماری با حجم مشخص، در جدول کرجسی[۳۸] و مورگان[۳۹]

مطلب دیگر :
سامانه پژوهشی -چشم‌انداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط‌زیست در ...

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir