بازاریابی ویروسی Viral Marketing چیست؟

0 Comments

در تعریف بازاریابی ویروسی Viral Marketing باید گفت ، همونطور که یه ویروس تقریباً مؤثر می تونه سلول میزبان رو تبدیل به یه کارخانه افزایش ویروس کنه ، بازاریابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان، به ماشین بزرگی که خبرها رو دهن به دهن پخش می کنن، شرکت رو در برابر دید همه قرار می دهد.

پیام تبلیغی یه شرکت با به کار گیری تشویق مشتریان به معرفی اون شرکت به دوستان و آشنایان می تونه به طور زیادی زیاد شه. در واقع شرکت از مشتریان خود واسه انجام این کار استفاده می کنه و مشتری با هر بار استفاده ، بی اختیار فروشنده محصول شرکت می شه. اگه درصد خیلی از دریافت کنندگان پیام، اون رو به تعداد خیلی از دوستای خود ارسال کنن، رشد فرستادن اون پیام بسیار قابل توجه میشه و به طبع اگه تعداد رد و بدل کردن کم شه، رشد با شکست مواجه می شه. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) به معنی عرضه تسهیلاتی به طور مجانی و دادن اجازه به افراد واسه انتقال اون به دیگرونه. رایج ترین روش واسه انجام این نوع بازاریابی شبکه جهانی اینترنته که با افزایش تعداد کاربران اینترنت، اهمیت اون روز به روز افزایش بیشتری می یابد. خریداران کالا و خدمات به صورت online همیشهً در حال پیشرفت شبکه خود هستن و بیشتر از گذشته به بقیه خریداران واسه یادگیری و یا پیشنهاد اجناس و خدمات جدید متکی هستن.

شروع یه طرح بازاریابی ویروسی موثر، لازمه ارائه یه دلیل یا انگیزه قوی به افراده تا اونا رو تشویق به فرستادن پیام و یا تبلیغ مورد توجه به دوستان و دور و بریا شون کنه. به طور مثال طنزها و لطیفه ها معمولاً خیلی سریع از یکی به یکی دیگه انتقال پیدا می کنه، فقطً به خاطر این که بامزه و خنده دار هستن. پس کلید موفقیت در آخر در دست بازاریابانه چون که اونا باید با ارائه ایده ها و تشویق خلاقانه، انگیزه لازم رو به افراد واسه فرستادن پیام مورد توجه به بقیه بدن. یه ایده خیلی مهم، به عنوان تشویق کننده می تونه مشتریان رو تشویق کنه تا واسه پیشنهاد محصول و یا نام تجاری مورد نظر با هم رابطه برقرار کنن.

خنده

سرفصل محتوا

  • بازاریابی ویروسی راهبردی چیه؟
  • بازاریابی ویروسی
  • دلیل محبوبیت بازاریابی ویروسی
  •  شکل های جور واجور بازاریابی ویروسی
    • مشکلات بازاریابی ویروسی
    • مشکلات

  • ّبعضی راهکارهای شکست دادن مشکلات بازاریابی ویروسی
  • ده روش موثر واسه بازاریابی ویروسی
  • چند روش هدف دار بسیار موثر در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی راهبردی چیه؟

شرکتهایی از راه پیامهایی در برنامه های پست الکترونیک واسه خود تبلیغ می کنن. براساس این روش هر نامه ای که به وسیله خدمات پست الکترونیک این شرکتها صادر می شه، شامل پیام تبلیغاتی کوتاه و مفیدیه، یعنی به تعداد نامه هایی که مردم با به کار گیری خدمات این شرکتها بین هم مبادله می کنن، این پیامها هم پخش می شه. از اونجا که این پیامها بدون فعالیت و دخالت مستقیم این شرکتها پخش می شه و در تموم مکاتبات بین آدمایی که نشانی الکترونیک خود رو از این شرکتها گرفته ان، منتشر می شه به این روش بازاریابی، ویروسی راهبردی می می گن.

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی هر استراتژیه که افراد رو به انتقال پیام بازاریابی به بقیه تشویق می کنه و ایجادکننده امکان رشد تبلیغی در نمایش و نفوذ پیامه.

دو بینش در بازاریابی ویروسی داره که یعنی:

  1. دنیایی که در اون بازاریابان می تونن با هزینه های تقریباً برابر صفر مشتری بسازن.
  2. پیشنهاد می کنه که ارتباطات از حالت “بازاریاب – مصرف کننده” به طرف “مصرف کننده- مصرف کننده” جابه جا شه. در واقع، بیشترین قدرت در فروش اجناس و ایده ها از راه بازاریاب به مشتری صورت نمی گیرد، بلکه از راه مشتری به مشتری انجام می شه.

دلیل محبوبیت بازاریابی ویروسی

شبکه های اجتماعی به طور کاملً به سمت وب حرکت کرده ان. حالا بخش بزرگی از دوستان و اعضای خونواده هر شخص آنلاین هستن یا به زودی می شه. تماس شخصی روی وب تقریباً به صورت مجانیه. هر شخص می تونه در عرض کمتر از یه روز با صد نفر رابطه برقرار کنه و هر کدوم از این صد نفر هم به نوبه خود می تونن با بیشتر از صد نفر دیگه رابطه برقرار کنن. در واقع هرم ارتباطی می تونه در مدت یه روز ساخته شه، تاثیر شبکه نقش مهمی رو اجرا می کنه. همونجوریکه افراد بیشتری ثبت نام می کنن، اونا می تونن با گروه بزرگتری رابطه برقرار کنن و به زودی تعداد کل به صورت صعودی افزایش می یابد.

کارای شرکتها واسه ایجاد انگیزه در مشتریان

  • خدمات یا مفاهیم مهم
  • تشویق مالی (در شکل رقابت و مسابقه یا برنامه های حق و حساب)
  • احساس تشخص به دلیل همراه بودن با نام و نشون تجاری شرکت
  • سرگرمی (انیمیشن، کارت پستال و … . )

 شکل های جور واجور بازاریابی ویروسی

  • ویروسی ارزشی: در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود رو با بقیه سهیم می شن. فرد “الف” محصولی رو امتحان می کنه و اون رو خوب می یابد، پس اون به فرد “ب” میگه که اون هم این محصول رو امتحان کنه. در این حالت اجناس باید به اندازه کافی خوب باشن تا منتهی به تشویق افراد شن. در واقع به کار گیری این جمله که “این موضوع رو واسه دوستای خود به صورت رایگان بفرستین” یه محصول رو ویروسی نمی کنه، بلکه اونا فقط به استفاده کنندگان اجازه میدن تا درباره اجناس خوب با بقیه صحبت کنن.
  • ویروسی حیله ای: آدما به دلایل زیادی ، از راه تشویق بقیه تلاش در فروش محصول می کنن. فرد “الف” تلاش می کنه تا فرد “ب” رو راضی کنه که محصول رو امتحان کنه، چون ممکنه در صورت استفاده فرد “ب” از اون محصول، فرد “الف” پاداشی دریافت کنه. در این حالت استفاده کننده باید احساس کنه که جایزه ارزشمنده و این که اجناس به اندازه کافی خوب باشن که واسه نارضایتی احتمالی بقیه بشه خطر کرد. به عبارت ساده، وقتی که اجناس به اندازه کافی با کیفیت نیستن، اضافه کردن جایزه ممکنه منتهی به عکس العمل شدید استفاده کننده در برابر فروش شه.
  • ویروسی حیاتی: افراد می خواهند تا در تجربیات خود با کسائی شریک شن که به اجناس مشخص و خاصی نیاز دارن. فرد “الف” می خواهد در تجربه یه محصول با فرد “ب” شریک شه و فرد “ب” نیاز به محصول دیگه داره و … نرم افزار آکروبات (acrobat) و سایت ای – بی (eBay) مثالهایی از این دسته ان. در این حالت استفاده کننده باید احساس کنه که اون تجربه و محصول ارزشمنده تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی واسه فرستادن اون به بقیه نیزداشته باشه.
  • ویروسی مارپیچی: افراد می خواهند تا در تجربیات خوشحال، و یا باحال با بقیه شریک شن. فرد “الف” می خواهد تجربه خود رو با فرد “ب” در میان بزاره، به خاطر این که اون فکر می کنه که فرد “ب” هم اون موضوع رو مثل خودش خوشحال، و یا باحال می دونه. ذکر این موضوع لازمه که اجناس و جنسای اجباری مناسب این طبقه نیستن.
  • ویروسی ناخوشایند: آدما به بقیه درباره تجربیات منفی خود اخطار میدن. فرد “الف” محصول رو امتحان می کنه و درمی یابد که محصول خیلی بدیه بعد اون مانع استفاده فرد “ب” از این محصول می شه. کسی که کالاهایی با کیفیت پایین ایجاد می کنه که برابر با نظر و سلیقه استفاده کننده نیس یا کالاهایی که استفاده کننده حالت مزورانه ای رو در اون محصول مشاهده می کنه، این نوع ویروس رو ایجاد می کنه.

نتیجه اون که واسه ویروسی ساختن باید نوع اون رو در نظر داشت. شرکتها باید تلاش کنن تا نیازها و خواسته های استفاده کنندگان خود رو شناسایی و واسه برآورده ساختن و ارضای اون نیازها و خواسته ها، کالاهایی رو بسازن که منتهی به یه تجربه مثبت در استفاده کننده شه. برابر با بررسی های انجام شده به صورت میانگین استفاده کنندگان بر خط، دوازده نفر دیگه رو از تجربه خرید خود آگاه می کنن و این جست و خیز، قدرت بازاریابی ویروسیه.

مطلب دیگر :
علت خرابی برد تلویزیون

مشکلات بازاریابی ویروسی

  • کنترل نام و نشون تجاری: این که شرکت، کنترلی روی نام و نشون تجاری خود نداره. شرکت نمی دونه که در آینده کی قصد ایجاد رابطه رو داره. در نتیجه، خیلی از پیامها ممکنه به وسیله آدمایی غیر از مخاطبان هدف به پایان برسه. علاوه بر این در بعضی موارد افراد ممکنه، پیام رو کاهش یا چیزی رو به اون اضافه کنن که این باعث درک متفاوت ادما از نام و نشون تجاری شرکت شه، چیزی که مورد نظر شرکت نبوده .
  • رشد بدون نمودار (تصویر): بازاریابی ویروسی می تونه به مسیرهای رشد غیر قابل پیش بینی منجر شه. این موضوع که اینجور رشدی مورد انتظار شرکت بوده یا خیر و این که حتی اصلاً شرکت خواهان این رشد بوده یا نه، به درستی مشخص نمی شه. اینجور مسیرهای رشدی ممکنه منتهی به تغییرات یهویی و غیر منتظره در راه هدف دار شرکت شه که می تونه به صورت معمایی حل نشده در بیاد.
  • از دست دادن امتحان و اندازه گیری: شرکت همیشه نمی تونه فردی رو که پستهای الکترونیک رو دریافت می کنه و چیزی که رو که انجام می دهد، پیگیری کنه. در خیلی از موارد مشخص کردن این که چه آدمایی خدمات شرکت رو انتخاب کرده ان، از راه تکنیکهای بازاریابی ویروسی امکان پذیر نیس.
  • تهدید روابط شخصی: اگراین نوع بازاریابی به صورت ضعیفی بکنه، این نوع بازاریابی می تونه در ابعاد وسیع باعث خدشه دار کردن موقعیت بازاریاب شه. دریافت یه پست الکترونیک تجاری به وسیله یه دوست به طور ناخواسته، می تونه روابط فرد رو با شخصی که این نامه رو براش ارسال کرده، ضعیف کردن کنه که این موضوع ممکنه باعث از دست دادن یه دوست و عصبانیت از بازاریاب شه که این پیام ناخواسته رو واسه فرد ارسال کرده.

ّبعضی راهکارهای شکست دادن مشکلات بازاریابی ویروسی

  • ایجاد نام و نشون تجاری بسیار قوی که تحمل تعبیر و تفسیرها رو داشته باشه و یا ایجاد رهیافت و راه حلی که بدون نام و نشون تجاری باشه.
  • راه حل

  • انتخاب و استفاده کردن از ویروسی که دارای ارزش زیادیه و محدود ساختن روابط.
  • آشنایی و شناخت قوانین و مقررات و آموزش طرفداران شرکت
  • گسترش، تنظیم و هدف گیری در مورد ویروسهایی که دارای ارزش هستن.

چیزی که مسلمه بازاریابی ویروسی یه هدف نیس، بلکه بخشی از راه هدف دار کامل بازاریابی شرکته. در واقع اگه هدف کلی فعالیتهای پست الکترونیک، ایجاد نام و نشون تجاریه به خاطر تحقق این هدف، می توان از بازاریابی ویروسی استفاده کرد.

نتیجه اون که هر چند ممکنه شرکتی مهارت و زبردستی خاصی در ارائه پیامهای مهم رو داشته باشه و همه قوانین و مقررات مربوط به پست الکترونیک رو هم در نظر داشته باشه، ولی مهمترین موضوع اینه که اگه مصرف کننده از سایت بازدید کنه و چیزی کمتر از انتظار خود رو مشاهده کنه، شرکت در کار بازاریابی ویروسی موفق نمیشه و باید جدی تر به این قضیه نگاه کنه.

ده روش موثر واسه بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی به مردم این امکان رو می دهد تا از اجناس و سرویسهای شما به صورت رایگان استفاده کنن. این امکان در جهت چند برابر کردن و سرعت بخشیدن به فروش شما در اینترنت بسیار موثر میشه. ایده مخفی در بازاریابی ویروسی اینه که شما تبلیغ خود رو به همراه جایزه ای در اختیار بقیه واسه استفاده یا هدیه اون به بقیه، قرار می بدید.

  1. به بقیه اجازه بدید از مقاله های شما واسه استفاده در وب سایت، مجله الکترونیکی، خبرنامه ها و کتب الکترونیکی خود بهره مند شن. منبع و امکان چاپ دوباره مقاله رو در انتهای اون بذارین.
  2. اجازه بدید بقیه از هر هدیه رایگان شما به عنوان جایزه واسه فروش محصول یا معرفی خدمات شما استفاده کنن.
  3. اجازه بدید بقیه از صفحه رد و بدل کردن نظر online شما روی وب سایت خود استفاده کنن. بعضی افراد این صفحه رو ندارن، می تونید در ازای اجازه استفاده بقیه از این صفحه، بنر خود رو در بالای صفحه اضافه کنین.
  4. به بقیه اجازه بدید روی سرور شما وب سایتی به رایگان بسازن. به ازای فضای رایگانی که در اختیار اونا قرار می بدید، از فضای تبلیغاتی وب سایتهای اونا استفاده کنین.
  5. به بقیه اجازه بدید لینک سایت خود رو در دفترچه راهنمای رایگان وب سایت سایت شما بذارن و در مقابل از اونا بخواین لینک وب سایت شما رو در وب سایت خود بذارن.
  6. سرویسهای online رایگانی مانند: Email رایگان، ثبت رایگان در موتورهای جستجوگر و … در وب سایت خود ارائه کنین. به بقیه اجازه بدید از این سرویسها در وب سایت یا مجله الکترونیکی خود بهره گیرند.
  7. به بقیه اجازه بدید نرم افزارهای رایگان شما رو به دوستای خود هدیه بدن. یادتون نره تبلیغات خود رو در داخل برنامه ها بذارین.
  8. امکان بهره گیری از نمونه طرحهای گرافیکی وب سایت و یا خبرنامه رو واسه بقیه جفت و جور کنین تا از اونا استفاده کرده یا به بقیه هدیه بدن، شما فقط تبلیغات خود رو در اونا بذارین.
  9. اگه کتاب الکترونیکی دارین، به بقیه اجازه بدید تبلیغات خود رو به رایگان در اون اضافه کنن. یادتون باشه با این کار، اونا کتاب الکترونیکی شما رو در اختیار بازدیدکنندگان وب سایت خود یا مشترکین مجله الکترونیکی خود قرار میدن.
  10.  امکان به کار گیری کتاب الکترونیکی خود رو واسه بقیه جفت و جور کنین. اجازه بدید بقیه کتاب الکترونیکی شما رو به بازدیدکنندگان خود ارائه کنن. بازدیدکنندگان جدید هم باید بتونن کتاب رو در اختیار بقیه بذارن. ادامه این کار موجب پخش شدن ویروسی کتاب الکترونیکی شما و واقعا تبلیغ شما و اجناس و خدمات شما در اینترنت می شه.

چند روش هدف دار بسیار موثر در بازاریابی ویروسی

  • ارائه این امکان که ادما از مجموعه اجناس و خدمات در سایت به طور مجانی استفاده کنن، این در واقع قوی ترین روش هدف دار بازاریابی ویروسیه. ایده ای که پشت بازاریابی ویروسی قرار داره، اینه که شرکت تبلیغ خود رو با ارائه یه کالا یا خدمت مجانی به افراد عرضه کنه.
  • نوشتن مقالاتی که موضوعات اون مربوط به محصول یا خدمت مورد نظر هم هست. در این رابطه، باید به افراد اجازه استفاده دوباره از این مقالات رو در وب سایتشان یا جای دیگه داد، چون که اونا با معرفی منبع مقاله و گسترش محتویات اون به طور غیر مستقیم و ناخودآگاه مبادرت به بازاریابی به نفع شرکت می کنن.
  • امکان فرستادن هر کدوم از صفحات یا متون موجود در وب سایت شرکت به وسیله بازدیدکنندگان به دوستان و دور و بریا شون، طوری که افراد فقط با وارد کردن نام و نشانی ایمیل مورد نظر خود بتونن متن مورد علاقه شون رو به کس دیگه ای ارسال کنن.
  • ایجاد امکان عضویت بازدیدکنندگان در سایت شرکت و هم اینکه ایجاد امکان فرستادن خبرنامه به ایمیل کاربران و ارائه فضای کافی به اونا واسه ساخت سایت شخصی به طور رایگان و در زیرمجموعه سایت اصلی شرکت، تا از این روش هم اونا به فضایی واسه ارائه مطالب خود و رسیدن به اهدافشون برسن و هم شرکت امکان تبلیغ واسه کالا و خدمات خود رو در اون فضا داشته باشه.
  • در نظر گرفتن تالارهای گفتگو به خاطر تماس و گفتگو با افراد و هم ایجاد رابطه بین اونا با همدیگه به صورت online اینطوری رد و بدل کردن اطلاعات و ارتباطات میان افراد با هم و با شرکت بسیار آسون می شه.
  • انتشار یه کتاب الکترونیک (Ebook) و دادن این اجازه به آدما که تبلیغات مورد نظر خود رو ضمیمه این کتاب کنن که به اونا انگیزه لازم رو جهت انتقال کتاب مورد توجه به بقیه می دهد. اینطوری پیام یا تبلیغ مورد نظر شرکت به آسونی انتقال می یابد. هم اینکه حتی محتوا و موضوع کتاب در صورت جذابیت می تونه مورد توجه و علاقه خوانندگان قرار گرفته و انگیزه لازم رو واسه فرستادن اون به بقیه در اونا بسازه.