اصول سئو

0 Comments

سرفصل محتوا

  • اصول سئو و بهینه سازی سایتا واسه طراحی و پیشرفت سایتای مورد پسند جستجوگرها

    سئو

    • محتوای قابل ایندکس به وسیله موتورهای جستجو
      • بقیه راهکارهای پیشرفته واسه آدمایی که به دنبال فرمت بندی و استایلای بهتر چشمی هستن هست:
    • مشاهده سایت طوریکه موتورهای جستجو اونو می بینن:
    • ساختار لینک قابل خزش (crawl)
    • آناتومی لینک
    • به چه دلیل بعضی از صفحات سایت قابل دسترس نیستن؟
      • فرمای نیازمند اشتراک
      • لینکای موجود در فایلای جاوا اسکریپت غیر قابل تجزیه
      • لینک به صفحاتی که به وسیله متا تگ کنترل رباتای موتور جستجو یا فایل robots.txt بسته شدن
      • فریما یا آی فریما (iframe)
      • رباتا از فرمای جستجو استفاده نمی کنن
      • لینک در فایلای فلش، جاوا و بقیه افزونها
      • لینکای موجود در صفحاتی که صدها یا هزاران لینک دارن
      • تگ نوفلو NOFOLLOW
      • لینکای Nofollow بد هستن؟
      • گوگل لینکای nofollow رو دنبال نمی کنه
      • بینگ لینکای nofollow رو در نمودار لینکا قرار نمی ده
    • به کار گیری کلمات کلیدی و هدف گیری
      • چیجوری کمپین لینک سازی یا لینک بیلدینگ ( Link Building ) خود رو شروع کنیم
    • سلطه و غلبه کلمات کلیدی
    • استفاده نادرست و سوء به کار گیری کلمات کلیدی
    • بهینه سازی و سئو داخلی سایت (On-Site SEO)
    • اهمیت چگالی کلمات کلیدی
      • نتیجه گیری چگالی کلمات کلیدی
    • تگ عنوان
      • در مورد طول تگ عنوان حواس جمع باشین
      • کلمات کلیدی مهم خود رو در نزدیکی اول تگ عنوان بذارین
      • برندینگ خود رو در تگ عنوان جای بدین
      • توانایی خوندن و اثرات عاطفی رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین
    • متا تگ
      • متا تگ کنترل رباتای جستجو
    • متا تگ توضیحات
      • متا تگایی که خیلی مهم نیستن:
    • ساختار نشانی صفحات سایت یا URLs :
      • راهنمای ایجاد URL :
      • همدردی رو به کار بگیرین:
      • هر چقدر نشانی صفحات کوتاه تر باشه بهتره:
      • استفاده درست از کلمات کلیدی مناسبه:
      • از نسخه استاتیک استفاده کنین:
      • از خط فاصله واسه جدا کردن کلمات استفاده کنین:
    • نسخه های نامتعارف و تکراری محتوا:
    • تگ Canonical:
    • ریچ اسنیپت یا Rich Snippets
    • نمونه ریچ اسنیپت یا Rich Snippets
    • سارقان محتوا چیجوری رتبه شما رو از اون خود می کنن؟

اصول سئو و بهینه سازی سایتا واسه طراحی و پیشرفت سایتای مورد پسند جستجوگرها

اصول سئو در طراحی سایت از مهم ترین اصولیه که واسه به دست آوردن بازدید سایت و بهبود رتبه سایت باید به اون اهمیت بدیم.

بازدید سایت

همونطور که قبلا هم گفتیم ، موتورهای جستجو در و چگونگی تفسیر محتوای سایت محدود هستن.

یه صفحه از سایت معمولا واسه شما و موتورهای جستجو ظاهر برابری نداره.

در این مقاله از روی اصول سئو و جنبه های فنی طراحی سایت تمرکز می کنیم که واسه موتورهای جستجو و کاربران سازمان دهی شدن تا سایت بهتری داشته باشه و هم واسه بازدید کننده و هم موتورهای جستجو، جذاب باشه.

محتوای قابل ایندکس به وسیله موتورهای جستجو

واسه اینکه بتونین در لیست یافته های موتورهای جستجو (SERPs) رتبه بهتری داشته باشین، محتوای مهم شما باید به شکل فرمت متنی HTML باشه.

فایلای تصویری، فایلای فلش، فایلای جاوا و بقیه محتوای غیر متنی بیشتر به وسیله خزندگان موتورهای جستجو ندیده گرفته می شن و از نظر اونا بی ارزش هستن.

راحت ترین روش واسه اطمینان حاصل کردن از اینکه کلمات و عباراتی که واسه بازدید کنندگان میشه دید، واسه موتورهای جستجو هم قابل دیدنه، اینه که اونا رو درون کد HTML در صفحه بذارین.

بقیه راهکارهای پیشرفته واسه آدمایی که به دنبال فرمت بندی و استایلای بهتر چشمی هستن هست:

واسه تصاویر خود متن ALT جفت و جور کنین:

تصاویری که به فرمتای جور واجور هست رو با یه متن ALT مجهز کنین. با این روش می تونین توضیح متنی از عناصر چشمی رو در اختیار موتورهای جستجو بذارین.

باکسای جستجو رو با لینکای قابل خزیدن و ناوبری مجهز کنین.

افزونه های فلش یا جاوا رو با متن همراه کنین.

اگه می خواین کلمات و عبارات موجود در فایلای ویدئویی و صوتی ایندکس شه واسه اونا رونوشت متنی جفت و جور کنین.

مشاهده سایت طوریکه موتورهای جستجو اونو می بینن:

بیشتر سایتا در مورد محتوای قابل ایندکس مشکلات زیادی دارن.

مشکلات

بخاطر این بررسی دوباره این موضوع خالی از لطف نیس.

به کمک ابزارهایی مثل  Google’s cache، SEO-browser.com و MozBar می تونین ببینین چه عناصری از محتوای شما واسه موتورهای جستجو قابل مشاهده و قابل ایندکس شدنه.

نمونه هایی از چگونگی مشاهده سایت شما به وسیله موتورهای جستجو :

وقتی که از توانایی Google cache استفاده می کنین، مشاهده می کنین که واسه موتورهای جستجو، صفحه اصلی سایتی مثل JugglingPandas.com در برگیرنده همه اطلاعات غنی که شما می بینین نیس.

از راه وسیله Google cache مشاهده می کنین که گوگل چیزی در اون صفحه نمی بینه.

حتی متنی وجود نداره که به شما بگه این صفحه میمونای شلوغی داره. این سایت کلا براساس فلش ساخته شده، اما بدیش اینه این موضوع معنیش اینه که موتورهای جستجو نمی تونن محتوای موجود رو ایندکس کنن یا حتی لینکی به بازیای موجود بدن.

بدون وجود متن HTML، این صفحه رتبه بندی خوبی در موتورهای جستجو نداره.

بخاطر این نه فقط بررسی محتوای متنی کار عاقلانه ایه بلکه به کار گیری وسایل سئو واسه بررسی دوباره اون صفحه می تونه دیده شدن اون در موتورهای جستجو رو مشخص کنه.

محتوای یه سایت که با فلش طراحی شده باشه، در دید موتورهای جستجو به طور کامل نامرئیه.

حتی لینکای موجود در این سایتا، به وسیله موتورهای جستجو ایندکس نمی شه. بدون هیچ متنی که در کد HTML بیاد، رتبه این سایتا در لیست یافته های جستجو بسیار ضعیفه.

بهم همین خاطر، علاوه بر بررسی متنای موجود درسایت، رعایت اصول سئو هم خیلی با اهمیته.

این کار به موتورهای جستجو کمک می کنه که سایت شما رو ببینن. این اصول رو علاوه بر متنای مجود در سایت، واسه متنا و لینکا هم باید رعایت کنین.

ساختار لینک قابل خزش (crawl)

موتورهای جستجو واسه قرار دادن سایت در یافته های موجود باید محتوای اونو ببینین و ایندکس کنن.

این موتورها باید لینکایی که به خاطر پیدا کردن محتوا در سایت ایجاد شده رو هم پیدا کنن.

ساختار لینک قابل خزش که به خزندها اجازه میده مثل یه راه از اون واسه بررسی سایت استفاده کنن، واسه پیدا کردن همه صفحات لازم و حیاتیه.

بیشتر سایتا، ساختار ناوبری خود رو به شکلی طراحی می کنن که واسه موتورهای جستجو قابل دسترسی نیس و همین امر رتبه بندی و ایندکس شدن اونا رو تحت تاثیر خود قرار میده.

در ادامه به شما نشون میدیم که این مشکل چیجوری اتفاق می افته:

در این مثال، خزندهای گوگل به صفحه A دسترسی پیدا کردن و در اون لینکی به صفحات B و E پیدا کردن.

با اینحال، با اینکه صفحات C و D هم ممکنه صفحات مهمی در سایت باشن اما خزندگان وب راهی واسه رسیدن به اونا ندارن.

این موضوع بدین خاطره که هیچ لینک مستقیمی که به این صفحات اشاره کنه وجود نداره.

اگه رباتای خزنده گوگل نتونن به صفحات شما دست پیدا کنن وجود محتوای عالی، هدف گیری مناسب کلمات کلیدی و بازاریابی هوشمند هم نمی تونه کمکی به شما بکنه.

آناتومی لینک

تگ لینکا می تونه در برگیرنده تصویر، متن یا بقیه موارد باشه که همه اونا ناحیه قابل کلیکی رو روی صفحه ایجاد می کنن و کاربر می تونه واسه رفتن به صفحه دیگه با اونا تعامل داشته باشه.

این لینکا اصلی ترین عناصر ناوبری در اینترنت هستن که به اونا هایپرلینک می گن.

در تصویر بالا  تگ “<a”  نشون دهنده شروع یه لینکه.

موقعیت ارجاعی لینک به مرورگرها و موتورهای جستجو میگه که لینک به چه مکانی اشاره داره. در این مثال نشانی http://www.jonwye.com نشانی اصلی سایته.

قسمت بعدی که واسه بازدید کنندگان میشه دید رو  می گن.

انکر تکست صفحه ای که لینک به اون اشاره داره رو توصیف می کنه.

حالا تگ “</a>”  پایان لینک رو نشون میده و از اشتباه شدن لینک با بقیه عناصر موجود در صفحه پیشگیری می کنه.

این یکی از اصلی ترین فرمت لینکه و می تونه واسه موتورهای جستجو قابل درک باشه.

خزندگان خوب می دونن که اونا باید این لینک رو به نمودار لینک وب اضافه کنن، از اون واسه متغیرهای جداگونه کوئری استفاده کنن و اونو واسه ایندکس کردن محتوای صفحه دنبال کنن.

به چه دلیل بعضی از صفحات سایت قابل دسترس نیستن؟

به صورت خلاصه،بعضی از عواملی که باعث شه موتورهای جستجو، یه صفحه رو نبینن و به اون دسترسی نداشته باشن ، عبارتند از :

فرمای نیازمند اشتراک

اگه کاربر رو مجبور می کنین قبل از دسترسی به محتوای خاص، فرمی رو به صورت آنلاین پر کنه، احتمال داره موتورهای جستجو این نواحی مراقبت شده رو هیچوقت مشاهده نکنن.

فرما ممکنه در برگیرنده صفحه لاگین مراقبت شده با پسورد باشن.

در این شرایط، خزندگان موتورهای جستجو تلاش نمی کنن فرم رو ثبت کنن.

بخاطر این هر لینک یا محتوایی که در اون قرار داشته باشه واسه موتورهای جستجو غیر قابل مشاهده میشه.

لینکای موجود در فایلای جاوا اسکریپت غیر قابل تجزیه

اگه واسه لینکای خود از جاوا اسکریپت استفاده می کنین، ممکنه فهمیده باشین که موتورهای جستجو اونو نمی خزند یا ارزش زیادی به اون نمی دن.

لینکای HTML استاندارد باید جانشین لینکای جاوا اسکریپت در همه صفحاتی شن که رباتای خزنده موتورهای جستجو قادر به خزیدن اون نیستن.

لینک به صفحاتی که به وسیله متا تگ کنترل رباتای موتور جستجو یا فایل robots.txt بسته شدن

فایل robots.txt و متا تگ کنترل رباتای موتور جستجو به صاحبان سایتا اجازه میده دسترسی به صفحه خاصی رو واسه موتورهای جستجو محدود کنن.

بخاطر این در به کار گیری این فایلا باید دقت کنین.

ممکنه با استفاده نادرست از اینجور فایلایی، رباتای جستجو کلا بسته شن و اجازه خزیدن و جمع آوری اطلاعات از سایت شما رو نداشته باشن.

فریما یا آی فریما (iframe)

از دید فنی لینکایی که در فریما و آی فریما قرار دارن قابل خزش هستن اما هر دوی این موارد مشکلات ساختاری واسه موتورهای جستجو دارن.

اگه کاربر حرفه ای هستین و می تونین چگونگی ایندکس موتورهای جستجو و دنبال کردن لینکای موجود در فریما رو درک کنین میتونین از اونا به درستی استفاده کنین.

وگرنه بهتره از این گزینه ها دوری کنین.

رباتا از فرمای جستجو استفاده نمی کنن

با اینکه این موضوع هم مستقیما به هشداری که در قسمت بالا در مورد فرما دادیم مربوط می شه، اما مشکلیه که بیشتر افراد با اون مواجه هستن.

مشکلی

بعضی از وبسمترها می گن که اگه جعبه جستجو رو در سایت بذارن موتورهای جستجو می تونن هر چیزی که بازدید کننده به دنبالش هست رو پیدا کنن.

بدیش اینه رباتای خزنده موتورهای جستجو واسه پیدا کردن محتوا انجام نمی دن. اگه لینکی در سایت وجود نداشته باشه دسترسی به بقیه محتواهای موجود در اون سخت می شه.

لینک در فایلای فلش، جاوا و بقیه افزونها

لینکایی که در سایت بالا تعبیه شده بود نمونه خوبی از این پدیده س.

با اینکه ده ها شکل از پاندا در صفحه وجود داشت اما خزندگان قادر نبودن از راه ساختار سایت به اون برسن و همین امر موجب شده بود این نوع تصاویر واسه موتورهای جستجو غیر قابل مشاهده باشه.

لینکای موجود در صفحاتی که صدها یا هزاران لینک دارن

موتورهای جستجو فقط تعداد محدودی از لینکا رو در صفحه مورد نظر می خزند.

این محدودیت واسه کاهش اسپم و بهبود رتبه بندی لازمه.

صفحاتی که صدها لینک در خود دارن، ممکنه هیچ کدوم از این لینکا به وسیله موتورهای جستجو خزیده نشه و ایندکس نگردد.

تگ نوفلو NOFOLLOW

تگ Rel=”nofollow” رو میشه با دستور زیر مورد استفاده قرار داد:

<a href=”https://SEOparsian.com/blog” rel=”nofollow”>وبلاگ سئو پارسیان</a>

لینکا ممکنه صفات زیادی داشته باشن. موتورهای جستجو تقریبا بیشتر این صفات رو ندیده می گیرن.

اما این وسط یه استثنا بسیار مهم هست و اونم صفت rel=”nofollow” است.

در مثال بالا، اضافه کردن صفت rel=”nofollow” به تگ لینک به موتورهای جستجو میگه که صاحب سایت دوست نداره لینک مورد توجه به عنوان تاییدیه سایت اشاره شده، مورد تفسیر قرار گیرد.

صفت Nofollow به موتورهای جستجو دستور میده لینک رو دنبال نکنن.

این تگ روشی واسه جلوگیری از فرستان کامنتای خودکار در وبلاگا، بخش دیدگاه مخاطبان و لینکای اسپمه.

لینکایی که این تگ رو دارن در هر موتور جستجویی به روش متفاوتی تفسیر می شن.

لینکای Nofollow بد هستن؟

با اینکه این لینکا مثل لینکای follow مهم نیستن اما بخش طبیعی از پروفایل لینک سایت شما رو حساب می شن و چیز بدی نیستن.

واقعا فاکتورهای رتبه بندی سایت MOZ نشون میده که سایتایی با رتبه بندی بالا درصد بالایی از لینکای داخلی nofollow دارن.

گوگل لینکای nofollow رو دنبال نمی کنه

گوگل گفته که در بیشتر موارد لینکای nofollow رو دنبال نمی کنه.

این لینکا ارزشی واسه پیج رنک و رتبه بندی ندارن. از پایه به کار گیری این لینکا باعث می شه گوگل لینک هدف رو از نمودار کلی سایت حذف کنه.

لینکای nofollow ارزشی ندارن و به عنوان متن HTML تفسیر می شن.

با این وجود بیشتر صاحبان سایتا می گن که لینکای nofollow از سایتای بزرگ و قابل اعتمادی مثل ویکی پدیا می تونه نشونه قابل اعتماد بودن سایت باشه.

بینگ لینکای nofollow رو در نمودار لینکا قرار نمی ده

بینگ که یافته های جستجو در یاهو رو جفت و جور می کنه گفته که لینکای nofollow رو در نمودار لینکا قرار نمی ده.

مطلب دیگر :
۱۷ دلیل ترک سایت ؛چرا بازدیدکنندگان از سایت شما سریع می روند؟

با این وجود رباتای خزنده این موتور جستجو هنوز از این لینکا به عنوان روشی واسه پیدا کردن صفحات جدید استفاده می کنن.

پس با اینکه اینجور موتورهای جستجویی از لینکای nofollow استفاده می کنن اما اونو در محاسبان رتبه بندی موثر نمی کنن.

به کار گیری کلمات کلیدی و هدف گیری

کلمات کلیدی بنیان پروسهای جستجو هستن. اونا بلوکای زبانی و جستجو رو تشکیل میدن.

واقعا کل علم به جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات (که موتورهای جستجوی تحت وب مانند گوگل رو هم شامل می شه.) براساس کلید واژه ها میشه.

وقتی که موتورهای جستجو محتوای سایت رو می خزند و اونو ایندکس می کنن، اونا رو براساس ایندکسای براساس کلمه کلیدی پیگیری می کنن.

میلیونا میلیون پایگاه داده ای که روی کلید واژه ها تمرکز دارن، به موتورهای جستجو اجازه میده داده های لازم خود رو در کسری از ثانیه به دست بیارن.

چیجوری کمپین لینک سازی یا لینک بیلدینگ ( Link Building ) خود رو شروع کنیم

روشنه که اگه بخواین صفحه خود رو واسه واژه ای مثل سگ رتبه بندی کنین، باید مطمئن شین که این واژه بخشی از محتوای قابل ایندکس تونه.

سلطه و غلبه کلمات کلیدی

کلمات کلیدی چگونگی تعامل ما با موتورهای جستجو و نیتی که از جستجو داریم رو مشخص می کنه.

وقتی که واسه جستجو عبارتی رو وارد می کنیم، موتورهای جستجو صفحه رو واسه پیدا کردن کلمات کلیدی وارد شده مورد بررسی قرار میده.

ترتیب کلمات، املا، نقطه گذاری و به کار گیری حروف کوچیک و بزرگ اطلاعات بیشتری رو واسه موتورهای جستجو جفت و جور می کنن.

موتورهای جستجو چگونگی استفاده شدن کلید واژه در صفحه رو مورد بررسی قرار میدن تا بتونن رابطه سند خاص به کوئری مربوطه رو تعیین کنن.

یکی از بهترین روشای واسه بهینه سازی رتبه بندی صفحه اطمینان حاصل کردن از این مورده که کلمه کلیدی ای که می خواین رتبه ای براش به دست بیارین در عنوان، متن و داده های متا به کار رفته.

کلا، وقتی که کلیدواژهای خاصی رو انتخاب می کنین، رقابت روی اونو در یافته های جستجو تنگ تر می کنین و می تونین شانس رسیدن به یافته های برتر رو بهتر کنین.

نمودار نشون داده شده در سمت چپ، رابطه واژه گسترده کتاب رو به عنوان خاص “داستان دو شهر” بررسی کرده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین،

در حالیکه یافته های بسیاری واسه این واژه گسترده هست اما یافته های کمتری واسه واژه خاص هست. در نتیجه رقابت کمتری روی اون میشه.

استفاده نادرست و سوء به کار گیری کلمات کلیدی

از وقتی که جستجوی آنلاین در اختیار افراد قرار گرفت، همیشه آدمایی بودن که از کلمات کلیدی واسه گمراه کردن موتورهای جستجو استفاده می کردن.

این جوری سوء کاربرده ها در برگیرنده استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی در متن، URL، تگ متا و لینک هاست.

بدیش اینه این تاکتیک به جای اینکه مزیتی واسه سایت شما به همراه داشته باشه، باعث آسیب رسوندن به اون می شه.

در روزای اولیه، موتورهای جستجو تلاش می کردن روی کاربرد کلمات کلیدی به عنوان سیگنال اصلی ربط داشتن تمرکز کنن.

امروزه با اینکه موتورهای جستجو هنوز نمی تونن متن رو مثل آدما بخونن و تفسیر کنن، اما می تونن به کمک یادگیری ماشینی به درک ایده آل نزدیک گردند.

اگه می خواین رتبه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشین بهترین تمرین اینه که به صورت طبیعی و هدف دار از کلمات کلیدی استفاده کنین.

اگه صفحه شما عبارت سئو رو هدف قرار میده پس می تونین خود عبارت سئو ، اصول سئو یا حتی تعاریف و کلیات سئو رو در محتواتون بذارین.

از طرف دیگه اگه بخواین عبارت سئو رو در محتوای نامرتبطی بذارین (مثل صفحه ای که در مورد پیام رسانه) تلاش شما واسه به دست آوردن رتبه در عبارت سئو بی نتیجه میشه.

هدف به کار گیری کردن از کلمات کلیدی به دست آوردن رتبه بالا واسه همه این کلمات نیس، بلکه به دست آوردن رتبه واسه کلماتیه که آدما به دنبال اون هستن.

بهینه سازی و سئو داخلی سایت (On-Site SEO)

استفاده کردن از کلمه کلیدی و هدف قرار دادن مخاطبان هنوزم بخشی از الگوریتمای رتبه بندی موتورهای جستجو حساب می شن.

ما می تونیم فوت وفنای موثری رو واسه کاربرد کلمات کلیدی به کار بگیریم تا بتونیم صفحه ای بسازیم که خوب بهینه سازی شده.

ما تستای زیادی انجام دادیم و به یافته های زیادی هم رسیدیم.

وقتی که می خواین روی سایت خود کار کنین، ما روند زیر رو پیشنهاد می کنیم. از عبارات و کلمات کلیدی به روشای زیر استفاده کنین:

  • تلاش کنین از کلید واژه دست کم یه بار در عنوان استفاده کنین. کلید واژه رو تا جایی که می تونین به اول عنوان نزدیک تر کنین.
  • اونو به صورت دائمی در نزدیکی بالای صفحه جای بدین.
  • تلاش کنین کلید واژه خود رو دست کم دو الی سه بار در متن بیارین. می تونین از متغیرهای موجود هم در متن استفاده کنین. اگه محتوای طولانی دارین می تونین چند بار از کلید واژه استفاده کنین. وقتی که می خواین این کلمات رو در متن بذارین به احتمال زیاد متغیرهای دیگری رو هم پیدا می کنین.
  • دست کم یه بار اونو در تگ ALT تصویر خود بذارین. اینکار نه فقط به جستجوی وب کمک می کنه بلکه به جستجوی تصویر هم کمک می کنه.
  • یه بار در URL از کلید واژه استفاده کنین.
  • دست کم یه بار در متاتگ توضیحات از کلمه کلیدی استفاده کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تگ توضیحات به وسیله موتورهای جستجو واسه رتبه بندی مورد استفاده قرار نمی گیره بلکه به جذب کلیک بازدیدکنندگان کمک می کنه. نباید از کلید واژه در انکر تکست لینکی که صفحه دیگری در سایت اشاره داره استفاده کنین. اینکار با عنوان Keyword Cannibalization شناخته شده.

اهمیت چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی بخشی از الگوریتم رتبه بندی مدرن نیس.

اگه دو سند D1 و D2 شامل ۱۰۰۰ واژه باشن و واژه ای ۲۰ بار در متن تکرار شده باشه، پس آنالیزور چگالی کلمات کلیدی به شما میگه که واسه هر دو سند چگالی کلمات کلیدی حدود ۰٫۰۲۰ (۲%) واسه اون واژه س.

آنالیزور کلمات کلیدی نمی تونه مشخص کنه کدوم سند در رابطه تره.

  • فاصله نسبی بین کلمات کلیدی در متن
  • جایی که واژه دلخواه در متن دیده شده (پخش)
  • تکرر استنادی بین واژه ها
  • تم اصلی، موضوع و زیر موضوع متن

نتیجه گیری چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی از محتوا، کیفیت، معناشناسی و رابطه جدا شده.

خوب حالا سوال اینجاس که چگالی کلمات کلیدی بهینه در متن چیجوری باید باشه؟ یه صفحه بهینه واسه عبارت running shoes به صورت زیر میشه:

تگ عنوان

عنصر عنوان تو یه صفحه باید توصیف دقیق و با فکر ای از محتوای موجود در اون ارائه کنه.

این موضوع هم واسه تجربه کاربری (UX) و هم بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو (SEO) مهمه.

از اونجایی که تگ عنوان بخش مهمی از بهینه سازی و سئو سایت واسه موتورهای جستجوست، بهترین تمرینات واسه ایجاد تگ عنوان رو در ادامه میگیم.

در مورد طول تگ عنوان حواس جمع باشین

موتورهای جستجو تنها ۶۵ الی ۷۵ کاراکتر اول تگ عنوان رو در یافته های موتورهای جستجو نشون میدن.

این موضوع در بیشتر رسانه های اجتماعی هم به صورت یه محدودیت هست. بخاطر این معتقد بودن به این محدودیت یه تصمیم هوشمندانه س.

با این حال اگه کلمات کلیدی زیادی رو  هدف قرار می دید یا از کلید واژه دم دراز استفاده می کنین، داشتن اون در تگ عنوان واسه کسب رتبه بندی لازمه.

در این شرایط به کار گیری کلمات کلیدی طولانی مشکلی نداره.

تگ عنوان هر صفحه ای در بالای مرورگر نشون داده می شه و بیشتر وقتی که محتوا در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شه یا بازنشر می شه، به صورت عنوان استفاده میشن.

به کار گیری کلمات کلیدی در تگ عنوان کمک می کنه تا موتورهای جستجو این واژه ها رو در صفحه یافته های جستجو به هنگام جستجوی کوئری به وسیله کاربر برجسته می کنه.

این موضوع باعث می شه دیده شدن سایت در موتورهای جستجو بیشتر شه و اندازه کلیک اون زیاد شه.

دلیل مهم دیگری که واسه ایجاد تگ عنوان شامل کلمات کلیدی و توصیفی هست واسه کسب رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجوست.

تحقیقات انجام شدن نشون میده ۹۴ درصد از افراد می گن که به کار گیری کلمات کلیدی در تگ عنوان مهم ترین مکان واسه قرار دادن اینجور کلماتی واسه کسب رتبه بندی بالاست.

کلمات کلیدی مهم خود رو در نزدیکی اول تگ عنوان بذارین

هرچقدر کلمات کلیدی شما به اول تگ عنوان نزدیک تر باشه بهتر و به درد بخور تره. کاربر هم روی این یافته های کلیک می کنه.

برندینگ خود رو در تگ عنوان جای بدین

شما می تونین تگ عنوان خود رو با نام برند به پایان برسونین.

اینکار به افزایش باخبر شدن از برند کمک می کنه و باعث می شه اندازه کلیک واسه آدمایی که با برند آشنا هستن و اونو دوست دارن بیشتر شه.

معمولا بهتره نام برند خود رو در آخر تگ عنوان بذارین.

از اونجایی که واژه ها در اول تگ عنوان ارزش بیشتری دارن در مورد چیزی که می خواین رتبه ای واسه اون داشته باشین خوب فکر کنین.

توانایی خوندن و اثرات عاطفی رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین

تگ عنوان باید توصیفی و قابل خوندن باشه. تگ عنوان تعامل جدید کاربر با برند شماس و می تونه بهترین تاثیر رو روی اون بزاره.

ایجاد تگ عنوان راضی کننده به جلب توجه بازدید کننده کمک می کنه و می تونه کاربران بیشتری رو به سایت شما جذب کنه.

این موضوع نشون میده که سئو به تنهایی بهینه سازی و استفاده هدف دار از کلمات کلیدی نیس بلکه باید تجربه کاربری رو هم هدف بذاره و اونو بهتر کنه.

متا تگ

متا تگ در اصل به عنوان فیلتری واسه ارائه اطلاعات در مورد محتوای سایت به کار میره. بعضی از متا تگای اصلی رو در زیر معرفی می کنیم.

متا تگ کنترل رباتای جستجو

این متا تگا می تونن خزندگان موتورهای جستجو و فعالیت اونا رو در سطح هر صفحه مورد کنترل بذارن.

روشای زیادی واسه استفاده کردن از این نوع متا تگا واسه کنترل رفتار موتورهای جستجو در هر صفحه هست:

  • index/noindex به موتورهای جستجو میگه که صفحه مورد نظر چیجوری باید خزیده شه و در ایندکس موتور نگهداری شه. اگه شما گزینه noindex رو مورد استفاده بذارین صفحه شما  از ایندکس شدن مستثنی می شه. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو فرض می کنن که می تونن همه صفحات موجود در سایت رو ایندکس کنن. پس به کار گیری مقدار Index عموما غیر لازمه.
  • follow/nofollow به موتورهای جستجو میگه که چیجوری لینک موجود در صفحه رو بخزند. اگه شما گزینه Nofollow رو انتخاب کنین موتورهای جستجو لینک موجود در صفحه رو ندیده می گیرن. به طور پیش فرض همه صفحات خاصیت Follow دارن.

مثال:

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”>

  • noarchive واسه محدود کردن موتورهای جستجو از ذخیره نسخه کش صفحه استفاده میشن. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو نسخه های قابل مشاهده ای از همه صفحاتی که ایندکس کردن نگه می دارن.
  • nosnippet به موتورهای جستجو میگه که باید از نمایش اطلاعات توصیفی از متن در کنار عنوان و URL صفحه در یافته های جستجو دوری کنن.
  • noodp/noydir تگای خاصی هستن که به موتورهای جستجو می گن نباید اسنیپتای توصیفی در مورد صفحه رو از DMOZ یا دایرکتوری یاهو واسه نمایش در یافته های جستجو بگیرن.

متا تگ توضیحات

تگ توضیحات متا (Meta Description) به عنوان توصیف کوتاهی از محتوای صفحه استفاده میشن.

موتورهای جستجو از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی موجود در این تگ واسه رتبه بندی استفاده نمی کنن، اما توضیحات متا منبع اصلی واسه نمایش متن زیر لینک در لیست یافته های جستجوئه.

تگ توضیحات متا به عنوان متن تبلیغی عمل می کنه و می تونه خوانندگان رو از یافته های جستجو به سایت شما هدایت کنه.

این گزینه بخش مهمی واسه بازاریابی موتورهای جستجو حساب می شه.

نوشتن توضیح راضی کننده و خوانا به کمک کلمات کلیدی خیلی با اهمیته و می تونه اندازه کلیک (CTR) رو بالاتر ببره.

توضیحات متا می تونه هر طولی داشته باشه اما یادتون باشه که موتورهای جستجو عموما متون توضیحاتی طولانی تر از ۱۶۰ کاراکتر رو به طور کامل نمایش نمی دن.

پس عاقلانه س که این محدوده رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

در نبود توضیحات متا، موتورهای جستجو بخش توضیحات مربوطه رو از راه بقیه عناصر موجود در صفحه ایجاد می کنن.

واسه صفحاتی که کلمات کلیدی و موضوعات زیادی رو هدف قرار میدن این یه تاکتیک معتبر حساب می شه.

متا تگایی که خیلی مهم نیستن:

  • متا تگ کلمات کلیدی
  • تگ کلمات کلیدی متا (Meta Keywords) وقتی مهم بودن اما چند وقتیه که ارزش و اهمیت قبلی رو واسه موتورهای جستجو ندارن.
  • Meta Refresh, Meta Revisit-after, Meta Content-type و بقیه موارد

با اینکه این تگا رو میشه واسه بهینه سازی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار داد اما پردازش اونا زیاد لازم و حیاتی نیس.

ساختار نشانی صفحات سایت یا URLs :

URL ها (نشانی صفحات وب) ارزش بسیار خیلی از نظر موتورهای جستجو دارن.

اونا در موقعیتای مهم زیادی نشون داده می شن.

از اونجایی